Hoppa till innehållet

Bloglovin lånar 30 miljoner – skjuter på nyemission

Bloglovins nätverk av bloggare och influencers skulle lockat 100 miljoner kronor i riskkapital. I stället lånar det förlusttyngda bolaget pengar av sina ägare.

Bloglovins grundare Mattias Swenson (tv) och bolagets vd Giordano Contestabile.
Bloglovins grundare Mattias Swenson (tv) och bolagets vd Giordano Contestabile.Bild: Axel Öberg

Bloglovin (NTL) har kommit långt sedan sajten Blogkoll såg ljuset för tio år sedan.

Hittills har bolaget tagit in totalt 100 miljoner kronor i riskkapital. För fem år sedan fick Bloglovin amerikanska investerare och snart därefter var det dags att flytta till New York.

Ambitionen har varit att bygga ett modernt medieföretag, ett sorts Vice ”fast inriktade på kvinnor som letar inspiration inom mode, mat, resor och inredning”, som Bloglovins grundare Mattias Swenson har beskrivit det.

Läs mer: Bloglovin' och Tictails grundare om livet efter Sverige

I fjol, då Bloglovin tog in 35 Mkr i kapital, var målet att senare ta in ytterligare 100 Mkr för att göda bolagets tillväxt.

Ett knappt år senare står det klart att Bloglovin inte har nått fram. Sedan i höstas har Bloglovin lånat 30 Mkr av sina ägare, enligt handlingar Di Digital har tagit del av.

Lånen kommer i form av konvertibler, vilket innebär att långivarna kan välja konvertera pengarna till rabatterade aktier innan lånen löper ut. Om Bloglovin säljs, börsnoteras eller går i konkurs får långivarna tillbaka dubbelt så mycket som de har lånat ut.

Di Digital har sökt storägaren Northzone (NTL). Bloglovins grundare Mattias Swenson vill inte kommentera bolagets finansiering.

Under sitt senast redovisade räkenskapsår, 2015, omsatte Bloglovin drygt 13 Mkr. Samtidigt drogs man med sammanlagt 35 Mkr i förluster.

Under våren 2016 lockade Bloglovins nätverk 10 miljoner besökare i månaden och 750 000 anslutna bloggar, enligt bolaget själva.

”Suget för influencer marketing ökar explosionsartat bland varumärken och mediabyråer och trenden pekar på att det kommer att byggas några influencer marketing-plattformar som blir miljardbolag. Vi planerar att bli ett av dem”, säger Mattias Swenson i en skriftlig kommentar.

Många techbolag har den senaste tiden valt att låna pengar i stället för att emittera nya aktier och därmed späda ut den befintliga ägarkretsen. De kändaste svenska exemplen är musikjättarna Soundcloud (NTL) och Spotify (NTL).

Läs mer: Spotify tar jättelån – fyller på med 8 miljarder

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera