Hoppa till innehållet

Bloglovin' tar in 35 miljoner i nytt kapital

Bloggtjänsten Bloglovin' tar in 35 miljoner kronor i nytt kapital. ”Vi håller på att bygga ett globalt medieföretag”, säger grundaren Mattias Swenson.

Giordano Contestabile, vd, och Mattias Swenson, grundare av Bloglovin'.
Giordano Contestabile, vd, och Mattias Swenson, grundare av Bloglovin'.Foto: Axel Öberg

Bloglovin' grundades år 2007, då med namnet Blogkoll, som en tjänst för att sortera och bevaka bloggar. Tjänsten blev snabbt populär i Sverige, främst bland modebloggare.

År 2010 omsatte Bloglovin' 3,7 miljoner kronor och gjorde ett resultat på knapt 1 miljon kronor. Men då bestämde sig Mattias Swenson, tillsammans med bolagets amerikanska investerare, för att prioritera tillväxt högre och vänta med lönsamheten.

Strategin har gjort att Bloglovin' i dag är en global spelare med över 10 miljoner besökare i månaden och 750 000 anslutna bloggar, enligt dem själva. Nyligen köpte man också upp det amerikanska marknadsföringsbolaget Sverve, en affär som ökar räckvidden betydligt.

Bloglovin' har hittills tagit in 65 miljoner kronor i riskkapital från bland annat det svenska riskkapitalbolaget Northzone.

 

Vi ser en lucka på samma sätt som till exempel Vice

 

Di Digital kan nu avslöja att bolaget stängt en ny finansieringsrunda. Totalt tar Bloglovin' in 35 miljoner kronor i nytt kapital med Northzone och Betaworks som största investerare. Bloglovin' värderas till 450 Mkr i transaktionen, som har gjorts med preferensaktier.

”Alla strategiska delar är på plats. Vi har växlat om från att enbart fokusera på användartillväxt och bygger nu organisation och intäkter”, säger Mattias Swenson.

Finansieringen är en så kallad bryggfinansiering och Bloglovin' har lagt upp en plan på att ta in drygt 100 Mkr vid ett senare tillfälle.

”Vi håller på att bygga ett modernt medieföretag. Vi ser en lucka på samma sätt som till exempel Vice. De värderas i dag till 4 miljarder dollar och jag tror att vi ockå kan bli en sådan spelare, fast inriktade på kvinnor som letar inspiration inom mode, mat, resor och inredning”, säger Mattias Swenson.

 

Skulle inte bli förvånad om vi har 1000 anställda om några år

 

Bloglovin' har i dag runt 50 anställda och 40 frilansare. I och med att bolaget nu har siktet tydligt inställt på att bli ett komplett mediehus som också producerar eget innehåll räknar Mattias Swensson med att antalet anställda kommer att växa.

”Jag skulle inte bli förvånad om jag om några år kommer in på kontoret och vi har 1000 anställda”, säger han.

Läs mer: De hajpade internetbolagen som tjänar mindre än en pizzeria

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera