Hoppa till innehållet

Bloglovins förlust rusar till 73 miljoner: ”Faktiskt inte orolig”

Bloglovin gick back 73 miljoner kronor i fjol, vilket är tio gånger mer än under 2015. Grundaren Mattias Storm oroar sig dock inte. ”Jag tror vi kan ta en stark position på den här marknaden”, säger han.

Bloglovins grundare Mattias Storm tror att bolagets affär lyfter i år.
Bloglovins grundare Mattias Storm tror att bolagets affär lyfter i år.Foto: Axel Öberg

Stockholmsbolaget Bloglovin, med svenska Northzone och Kinnevik i ägarkretsen, vill bygga ett digitalt mediebolag som med ett starkt nätverk av anslutna bloggare och influencers världen över.

Nätverket växte kraftigt i fjol – från 25 000 bloggare i februari 2016 till 124 000 bloggare vid årsskiftet. Räckvidden var då 770 miljoner besökare.

Samtidigt har Bloglovin svårt att få fart på sin affär.

Di Digital rapporterade i april att Bloglovin hade lånat 30 miljoner kronor av bland andra storägaren Northzone. Detta i stället för att ta in ytterligare 100 Mkr i en nyemission, vilket var Bloglovins ursprungliga plan.

Läs även: Bloglovin lånar 30 miljoner – skjuter på nyemission 

Nu står det klart att bolaget även drogs med kraftiga förluster i fjol.

Trots den ökade räckvidden rapporterar Bloglovin ett minusresultat på 73 Mkr för 2016 i sitt svenska moderbolag, enligt handlingar hos Bolagsverket.

Vår produkt håller på att göra det lika enkelt för någon att köpa annonser hos influencers som på Facebooks plattform.

Det är en drygt tio gånger högre förlust än under 2015. Samtidigt steg Bloglovins intäkter från drygt 13 Mkr 2015 till 32 Mkr i fjol.

Förlusterna ökar alltså betydligt snabbare än intäkterna men grundaren Mattias Storm är inte orolig.

”Vi ser ett fortsatt ökat sug för influencer marketing hos industrin i stort och alla våra kunder. Nu, med hjälp av teknik, så kan man göra det som inte varit möjligt tidigare, alltså göra riktigt stora kampanjer där man aktiverar hundratals eller tusentals influencers. Det är också väldigt effektivt för märken att jobba med mindre influencers. De har ofta en väldigt engagerad publik.”

Är du orolig för bolaget ekonomiskt?

”Nej, det är jag faktiskt inte. Jag tycker vi har gjort ett fantastiskt halvår nu. Vi har grym tillväxt jämfört med förra året och alla våra kunder köper mer. Jag tror att det blir riktigt bra”‚ säger Mattias Storm.

Läs mer: Bloglovin' och Tictails grundare om livet efter Sverige 

Bloglovin öppnade ett kontor i New York mot slutet av 2012 men kan komma att blicka mot Europa som en framtida intäktskälla, skriver bolaget i årsredovisningen. Detta eftersom en tredjedel av sajternas trafik och en tredjedel av bolagets bloggare befinner sig i Europa.

”Vår produkt håller på att göra det lika enkelt för någon att köpa annonser hos influencers som på Facebooks plattform. När vi verkligen får till det, vilket jag tror att vi får i år, tror vi att vi kan ta en stark position på den här marknaden”, säger Mattias Storm.

Bloglovin har hittills tagit in 126 Mkr i riskkapital, enligt Nordic Tech List. Vid årsskiftet hade bolaget 32 Mkr i eget kapital.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera