Stockholmsbolaget Bloglovin, med svenska Northzone och Kinnevik i ägarkretsen, vill bygga ett digitalt mediebolag som med ett starkt nätverk av anslutna bloggare och influencers världen över.
Nätverket växte kraftigt i fjol – från 25 000 bloggare i februari 2016 till 124 000 bloggare vid årsskiftet. Räckvidden var då 770 miljoner besökare.
Samtidigt har Bloglovin svårt att få fart på sin affär.
Di Digital rapporterade i april att Bloglovin hade lånat 30 miljoner kronor av bland andra storägaren Northzone. Detta i stället för att ta in ytterligare 100 Mkr i en nyemission, vilket var Bloglovins ursprungliga plan.
Läs även: Bloglovin lånar 30 miljoner – skjuter på nyemission
Nu står det klart att bolaget även drogs med kraftiga förluster i fjol.
Trots den ökade räckvidden rapporterar Bloglovin ett minusresultat på 73 Mkr för 2016 i sitt svenska moderbolag, enligt handlingar hos Bolagsverket.
Vår produkt håller på att göra det lika enkelt för någon att köpa annonser hos influencers som på Facebooks plattform.
Det är en drygt tio gånger högre förlust än under 2015. Samtidigt steg Bloglovins intäkter från drygt 13 Mkr 2015 till 32 Mkr i fjol.
Förlusterna ökar alltså betydligt snabbare än intäkterna men grundaren Mattias Storm är inte orolig.
”Vi ser ett fortsatt ökat sug för influencer marketing hos industrin i stort och alla våra kunder. Nu, med hjälp av teknik, så kan man göra det som inte varit möjligt tidigare, alltså göra riktigt stora kampanjer där man aktiverar hundratals eller tusentals influencers. Det är också väldigt effektivt för märken att jobba med mindre influencers. De har ofta en väldigt engagerad publik.”
Är du orolig för bolaget ekonomiskt?
”Nej, det är jag faktiskt inte. Jag tycker vi har gjort ett fantastiskt halvår nu. Vi har grym tillväxt jämfört med förra året och alla våra kunder köper mer. Jag tror att det blir riktigt bra”‚ säger Mattias Storm.
Läs mer: Bloglovin' och Tictails grundare om livet efter Sverige
Bloglovin öppnade ett kontor i New York mot slutet av 2012 men kan komma att blicka mot Europa som en framtida intäktskälla, skriver bolaget i årsredovisningen. Detta eftersom en tredjedel av sajternas trafik och en tredjedel av bolagets bloggare befinner sig i Europa.
”Vår produkt håller på att göra det lika enkelt för någon att köpa annonser hos influencers som på Facebooks plattform. När vi verkligen får till det, vilket jag tror att vi får i år, tror vi att vi kan ta en stark position på den här marknaden”, säger Mattias Storm.
Bloglovin har hittills tagit in 126 Mkr i riskkapital, enligt Nordic Tech List. Vid årsskiftet hade bolaget 32 Mkr i eget kapital.