1. Förarkontrollerna
Förra sommaren beslöt sig Di Digitals redaktion för att anmäla sig som Uberpop-förare. Utan att träffa bolaget, och utan att skicka in ett utdrag ur belastningsregistret, gick anmälan igenom. Detta med ett knappt fyra månader gammalt körkort.
Läs mer: Ubers förarkontroller är en bluff
2. Skatterna
Senast på tisdagen gick den tidigare finansmarknadsministern Peter Norman till attack mot Uber. Han ansåg att bolaget inte gör tillräckligt för att se till att Uberpop-förare rapporterar sina intäkter till Skatteverket.
En granskning av Ekot i Sveriges Radio gav förra sommaren vid handen att tre av tio Uberpop-förare inte betalar skatt.
4. Domarna
I mars hade 27 domar fallit mot Uberpopförare i Sverige. En genomgång av DN visade då att 21 av dem hade dömts för ”olaga taxitrafik”. Tingsrätterna ansåg att de resterande sex inte hade förstått innebörden av deras handling. Det rörde sig i många fall om personer som nyligen hade anlänt till Sverige med bristfälliga svenskakunskaper.
Uber – som alltid påpekat att det är förarna, och inte bolaget som blir dömt – hade samtidigt stått för de dömda förarnas advokatkostnader.
Läs mer: Uber betalar dömda förares advokatkostnader
5. Utredningen som kunde ha satt stopp för allt
Regeringens taxiutredning tittar just nu på regelverken för taxitrafik. KTH-forskaren Amy Rader Olsson leder arbetet, som väntas vara klart i december.
“Jag har inte träffat någon som är nöjd med de befintliga reglerna”, sa Amy Rader Olsson till Di Digital i höstas.
Hon påpekade att utredningens syfte inte är att sätta stopp för tjänster som Uber. Men den kan landa i en rekommendation som begränsar bolagets rättigheter i Sverige.
“Jag ska komma med en rekommendation som kan gå åt alla håll. Det är inte uteslutet med förbud”, sa hon.
6. Bråket med taxiförbundet
Bråket mellan Svenska Taxiförbundet och Uber har varit långdraget.
Till exempel så har branschorganisationen parodiserat Uber genom en reklamkampanj för Sharefix. ”Slipp onödig skatt och krångliga regler”, lät det när Taxiförbundet gjorde narr av en delningsplattform för hantverkarstjänster.
Till Ubers försvar kom två entreprenörer som menade att förbundet smutskastade delningsekonomin.
I april kom nyheten att tågbolaget MTR skulle inleda ett samarbete med Uber. Redan dagen efter var MTR tvungna att ta avstånd från Uberpop och klargöra att samarbetet inte gällde den mest kontroversiella grenen av Ubers verksamhet.
7. Brandtalet
Efter en höst av hård kritik från såväl taxibranschen som domstolar slog Ubers då nyligen tillträdda Sverigechef ifrån sig.
“En av anledningarna till att jag tog jobbet är att jag vill bemöta kritiken. Jag tycker den här affärsmodellen är fantastisk och jag vill försvara den”, sa Alok Alström då.
Vägen framåt var uppenbar, tyckte han: “Regelverket behöver uppdateras.”