Hoppa till innehållet

Bluffar, bråk och böter – så gick det för Uberpop

Efter över 600 dagars verksamhet i Sverige lägger Uber ner sin hårt kritiserade tjänst Uberpop. Di Digital har sammanställt turerna kring taxiplattformens svarta får.

Förarkontroller, domar mot enskilda förare och en utredning som kan sätta stopp för allt.
Förarkontroller, domar mot enskilda förare och en utredning som kan sätta stopp för allt.

1. Förarkontrollerna

Förra sommaren beslöt sig Di Digitals redaktion för att anmäla sig som Uberpop-förare. Utan att träffa bolaget, och utan att skicka in ett utdrag ur belastningsregistret, gick anmälan igenom. Detta med ett knappt fyra månader gammalt körkort.

Läs mer: Ubers förarkontroller är en bluff

2. Skatterna

Senast på tisdagen gick den tidigare finansmarknadsministern Peter Norman till attack mot Uber. Han ansåg att bolaget inte gör tillräckligt för att se till att Uberpop-förare rapporterar sina intäkter till Skatteverket.

En granskning av Ekot i Sveriges Radio gav förra sommaren vid handen att tre av tio Uberpop-förare inte betalar skatt.

4. Domarna

I mars hade 27 domar fallit mot Uberpopförare i Sverige. En genomgång av DN visade då att 21 av dem hade dömts för ”olaga taxitrafik”. Tingsrätterna ansåg att de resterande sex inte hade förstått innebörden av deras handling. Det rörde sig i många fall om personer som nyligen hade anlänt till Sverige med bristfälliga svenskakunskaper.

Uber – som alltid påpekat att det är förarna, och inte bolaget som blir dömt – hade samtidigt stått för de dömda förarnas advokatkostnader.

Läs mer: Uber betalar dömda förares advokatkostnader

5. Utredningen som kunde ha satt stopp för allt

Regeringens taxiutredning tittar just nu på regelverken för taxitrafik. KTH-forskaren Amy Rader Olsson leder arbetet, som väntas vara klart i december.

“Jag har inte träffat någon som är nöjd med de befintliga reglerna”, sa Amy Rader Olsson till Di Digital i höstas.

Hon påpekade att utredningens syfte inte är att sätta stopp för tjänster som Uber. Men den kan landa i en rekommendation som begränsar bolagets rättigheter i Sverige.

“Jag ska komma med en rekommendation som kan gå åt alla håll. Det är inte uteslutet med förbud”, sa hon.

6. Bråket med taxiförbundet

Bråket mellan Svenska Taxiförbundet och Uber har varit långdraget.

Till exempel så har branschorganisationen parodiserat Uber genom en reklamkampanj för Sharefix. ”Slipp onödig skatt och krångliga regler”, lät det när Taxiförbundet gjorde narr av en delningsplattform för hantverkarstjänster.

Till Ubers försvar kom två entreprenörer som menade att förbundet smutskastade delningsekonomin.

I april kom nyheten att tågbolaget MTR skulle inleda ett samarbete med Uber. Redan dagen efter var MTR tvungna att ta avstånd från Uberpop och klargöra att samarbetet inte gällde den mest kontroversiella grenen av Ubers verksamhet.

7. Brandtalet

Efter en höst av hård kritik från såväl taxibranschen som domstolar slog Ubers då nyligen tillträdda Sverigechef ifrån sig.

“En av anledningarna till att jag tog jobbet är att jag vill bemöta kritiken. Jag tycker den här affärsmodellen är fantastisk och jag vill försvara den”, sa Alok Alström då.

Vägen framåt var uppenbar, tyckte han: “Regelverket behöver uppdateras.”

Läs mer: Uber-chefen tar strid mot myndigheterna

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera