Hoppa till innehållet

Bluffkontrollanten Inyett siktar på börsen

Bluffakturor kostar företag och kommuner miljardbelopp varje år. Inyett, som digitaliserar kontrollen av utbetalningar, omsatte 13 Mkr i fjol. Nu väntar internationell expansion och en börsnotering.

Inyetts vd Jone Sølvik.
Inyetts vd Jone Sølvik.Foto: Press

Enligt Brottsförebyggande rådet gjordes 14 315 polisanmälningar om bluffakturor under 2015, en ökning med 21 procent jämfört med året innan. Helsingborgsbolaget Inyett har utvecklat en tjänst för att stoppa betalningar till bland annat bluffbolag.

När en kund skickar en faktura till betalning och fakturan skannas så går en kopia till Inyett. Där kontrolleras fakturan mot en databas och varje betalningsmottagare kontrolleras.

Inyett kontrollerar till exempel om mottagaren är ett registrerat blufföretag, om beloppet är orimligt högt, om mottagaren har skulder hos Kronofogden, om mottagaren saknar F-skattsedel eller om betalningen går till ett bolag där den egna personalen är aktiv. Inom en minut får kunden ett besked om fakturan ska betalas eller om den bör stoppas.

Byggbranschen är utsatt, med en stor andel konkurser.

Inyett har omkring 300 kunder inom den offentliga sektorn, som står för cirka 85 procent av bolagets intäkter. Även byggbranschen med bolag som Peab finns bland kunderna.

”Det är en utsatt bransch med en stor andel konkurser. Här finns leverantörer som historiskt sett inte har skött sin ekonomi fullt ut och som haft en del svart arbetskraft”, säger Jone Sølvik, vd för Inyett.

Under det brutna räkenskapsåret 2015/16 omsatte Inyett 12,8 miljoner kronor med ett resultat efter finansiella poster på 2 Mkr.

Jone Sølvik räknar med att dubbla omsättningen det kommande året och han ser en stor tillväxtpotential inom den privata sektorn i Sverige, men han förbereder också bolaget för en internationell expansion.

”Vi har en aggressiv tillväxtplan. Vi tittar på flera utländska marknader, men Norge ligger närmast till hands. Vi ser en stor efterfrågan på den norska marknaden, främst från våra kunder inom byggbranschen.”

För att kunna expandera internationellt och fortsätta växa i Sverige har Inyett under året tagit in 6 Mkr från Örjan Johansson, som bland annat är styrelseordförande i börsnoterade Hövding.

”Hans erfarenhet är betydelsefull för oss i vår kommande expansion”, säger Jone Sølvik. 

I expansionsplanerna finns också en uttalad plan att börsnotera Inyett.

”På sikt ska bolaget noteras”, säger Jone Sølvik utan att vilja precisera det närmare. 

Bluffakturor är en typ av utbetalningar som Inyett stoppar. Enligt Jone Sølvik handlar det minst lika ofta om bankkontotransaktioner, där mottagaren försöker komma undan skatt. Under sommaren har Inyett också upptäckt en ny bluffmetod: fakturor från ideella föreningar.

”Det är en metod som inte ens kräver ett organisationsnummer”, säger Nilla Dressler, säkerhetsanalytiker på Inyett.

Enligt Nilla Dressler har föreningarna kopplingar till bolag som finns på bland annat Skatteverkets och Svensk handels listor över blufföretag.

”Vi ser att föreningarnas befattningshavare och adresser har kopplingar till kända blufföretag.”

Bland annat har Inyett stoppat betalningar till Trafiksäkerhetsfonden.

”Fonden kan lätt misstas för Motorförarnas helnykterhetsförbunds fond, som ofta kallas för just Trafiksäkerhetsfonden”, säger Nilla Dressler.

Läs även: Trustly dubblar vinsten efter Europa-expansion

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera