För två år sedan investerade mediebolaget Schibsted i bokavård.se en digital marknadsplats för patienter och olika vårdgivare. Efter det har det varit relativt tyst om investeringen. Men i den senaste årsredovisning från Schibsted Tillväxtmedier framgår att de i fjol skrev ned värdet på aktierna i Bokavård. I mars i år såldes bolaget tillbaka till grundarna.
”Ibland behöver man fokusera på produkten och få fart på den. I en stor koncern kan det bli en hel del annat som man behöver fokusera på”, säger Amir Mofidi, medgrundare och vd för Bokavård.
Han påpekar att de fortfarande har en bra relation med Schibsted även om de gått skilda vägar.
”Vi körde ihop i två år och jag har bara positiva erfarenheter av Schibsted. När man driver ett startup är utvecklingen inte alltid linjär. Vi behövde ta ett steg tillbaka för att göra oss redo för tillväxt igen”, säger Amir Mofidi.
Att Schibsted skrev ned värdet på Bokavård är ett tecken på att allt inte gått helt enligt planerna. Amir Mofidi förklarar att det tagit längre tid än önskat att driva förändring i vårdsektorn.
”Vi hade en längre startsträcka än vad vi hade velat ha. Om vi hade haft till exempel hotell som kunder hade det varit enklare men vi jobbar med vårdsektorn. Det är regelverk, myndigheter, landsting… och det tar tid”, säger han och tillägger:
”För många startups är det ju så att det tar längre tid än man först tror. Lägger man sen på vårdfaktorn på det så tar det ännu längre tid”.
Man ser att politisk instabilitet påverkar även små entreprenörsbolag som oss.
En annan bromsande faktor var valet, och det påföljande regeringsskiftet, i fjol.
"Valet skapade problem för ganska många i vårdbranschen. Ingen visste riktigt vad som skulle hända, vilket gjorde att ingen ville ta beslut om någonting. Man ser att politisk instabilitet påverkar även små entreprenörsbolag som oss”, säger Amir Mofidi.
Nu har Bokavård dock hittat tillbaka till tillväxten och bokningarna på sajten ökar med 20 procent i månaden enligt Amir Mofidi.
”Vi räknar med att öka 300-400 procent i år. Det handlar mycket om att fortsätta nöta. Justera priserna, öka konverteringen och vara ute och träffa kunder”.