Hoppa till innehållet

Bokio tecknar storavtal – blir lönsamt

AI-bolaget Bokio, som erbjuder gratis bokföring till småföretag, tecknar avtal med Fortner, en av Sveriges största bokföringsbyråer. Avtalet innebär att Bokio blir lönsamt redan nästa år.

Bokios fyra grundare: strategichef Joel Rozada, designansvarig Emma Rozada, teknikchef Mikael Eliasson och vd Viktor Stensson.
Bokios fyra grundare: strategichef Joel Rozada, designansvarig Emma Rozada, teknikchef Mikael Eliasson och vd Viktor Stensson.

”Det här blir lite av en gamechanger på marknaden. Vi erbjuder redovisningsbyråer möjligheten att slippa det manuella bokföringsarbetet och fokusera på mer avancerad rådgivning istället”, säger Bokios vd och grundare Viktor Stensson.

Göteborgsbolaget Bokio startades 2014 och lanserade sin första produkt i augusti i fjol. Ambitionen är att bli en ledande bokföringstjänst genom att erbjuda gratis, automatiserad bokföring till små och medelstora bolag.

Som Di Digital redan rapporterat växer Bokio i raketfart. Bolaget uppger att de redan har lockat kring 6 500 företag och får in cirka 50 nya kunder om dagen.

Tjänsten funkar så att användaren fotograferar av eller scannar in sina kvitton och fakturor med mobilen och skickar in dem till Bokios AI-motor. Informationen sorteras och bokförs och användaren får sedan en färdig bokföring och deklaration, som användaren skickar till Skatteverket.

Fram till nu har intäkterna varit få.

Utvecklingen av tjänsten har istället finansierats av de fyra grundarna: vd Viktor Stensson, teknikchef Mikael Eliasson, strategichef Joel Rozada och designansvarig Emma Rozada. Man har även tagit in 500 000 kronor från Vinnova och Chalmers Ventures.

Men nästa kapitalrunda blir betydligt större. Enligt vd Viktor Stensson förhandlar man med flera riskkapitalbolag om att ta in hela 50 miljoner kronor i en så kallad A-runda. Pengarna ska användas till att påskynda expansionen i Sverige och utomlands.

”Det ser lovande ut. Förhoppningsvis blir det klart redan innan jul”, säger vd Viktor Stensson.

Till saken hör att Bokio även fått sin första storkund. Det rör sig om ett avtal med Fortner, en av Sveriges största redovisningsbyråer.

”Många redovisningsbyråer har en enorm utmaning framför sig när det gäller digitalisering av kundernas material och effektivisering av arbetsflödet. Denna lösning gör det möjligt att koppla ihop kunden och konsulten med vårt resurscenter i Vietnam och artificiell intelligens”, säger Patrik Torkelson, vd på Fortner med cirka 1800 företagskudner.

Läs mer: Efter miljardbudet: Fortnox-profilens nya satsning

Enligt Viktor Stensson blir Bokio i princip lönsamt, enbart på detta avtal.

”Det är en bra affär som kan vara värd uppåt fem miljoner kronor per år. Vi kan bli lönsamma nästa år bara på denna affär”, säger vd Viktor Stensson.

Vad innebär avtalet exakt?


”Det innebär att Fortner stegvis låter sina 2 000 bolagskunder använda Bokio. På sikt kommer de att ha oss som en central del av sin verksamhet och jobba mer med rådgivning istället.”

Er tjänst är gratis. Hur tjänar ni pengar på detta?

”Det vi tar betalt för är en bättre användarupplevelse och effektivare internprocess på bokföringsbyrån. Bland annat har vi en plattform för kommunikation mellan Fortners konsulter och slutkunden.”

Vad är slutmålet för Bokio? 

”Vi vill visa att man kan bygga ett plattformsbolag i Europa där Bokio är det självklara valet för bokföring, fakturering och företagsadministration. Om man startar ett bolag ska det vara lika naturligt att öppna ett gratis Bokio-konto som det är att öppna ett Gmail-konto för sin mail. Vi ska tjäna pengar på förmedling av finansiella tjänster, samt på avtal som det vi har med Fortner.”

Läs mer: Bokios konkurrent Dooer tar in 40 miljoner kronorSam Nurmis Pingdom har prisats som en Di Gasell Foto: Jack Mikrut

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera