Hoppa till innehållet

Bolaget som ska få dig att låna ut till e-handlare

Den svenska låneföremedlaren Kameo har hittat en ny nisch för p2p-lån. Nu ska privatpersoner låna ut pengar till små e-handlare.

Kameo satsar på små e-handelsbolag.
Kameo satsar på små e-handelsbolag.

Lagom till jul lanserar Kameo sin nya låneförmedlartjänst. Genom att låta privatpersoner investera i småföretag vill Kameo bli den naturliga utlånaren till små e-handelsbolag.

”Det är inte så att småföretag nödvändigtvis inte är kreditvärdiga, de är bara för små för att få lån av banken. Dessutom kan vi kreditbedöma e-handelsbolag på ett annat sätt än banken kan”, säger medgrundaren och vd:n Sebastian Harung. 

Kameo bedömer bolagen som vill låna med fler parametrar än en vanlig banks finansiella betygssystem. Förutom bankens kreditvärdering analyserar Kameo även email-aktivitet, besök till bolagets hemsida, hur bolaget syns i sociala medier, försäljningsstatistik och andra parametrar.

Sebastian Harung, vd och medgrundare av Kameo.

”Jag tror att det är på tiden att man transformerar hur man driver en bank. Marknaden i Skandinavien behöver ändras och vi vill öppna upp möjligheten för e-handelsföretag som inte får lån av banken i dag att få lån via oss. Även småsparare som lånar ut får på det sättet ökad avkastning på sina pengar”, Sebastian Harung.

Det finns skillnader mellan Kameo och konkurrerande bolag som Toborrow, som också låter privatpersoner låna ut pengar till småföretag. För Toborrow bestäms räntan via auktion medan Kameos ränta på 5–15 procent är baserad på kreditvärderingen. En annan skillnad är att Kameo inriktar sig specifikt på små e-handelsbolag. Och om e-handeln fortsätter att öka kan Kameo ha hittat en växande nisch.

Läs även: Pengarna börjar sina för hajpade Toborrow

Sebastian Harung kommer tidigare från DNB där han arbetade som rådgivare. Andra i styrelsen är Nordenchefen på Klarna Anna Borg Sæther, entreprenören Anton Johansson som grundade hörlursföretaget Headler och Osom, och den norska affärsängeln Bjørn Braaten, som var ursprungsfinansiär av Avanza.

Tillsammans har medgrundarna, affärsänglar och styrelsemedlemmar investerat någonstans mellan 5 Mkr och 15 Mkr i Kameo sedan bolaget grundades i början av året. Nästa år planerar bolaget att ta in mer kapital. Men det första målet är att få in tio låntagare under nästa års första kvartal. 

”Nu lanserar vi i Sverige men planen är att även lansera i Norge under första halvåret 2016 och sedan i Danmark”, säger Sebastian Harung. 

För mer om Kameo och dess konkurrent Toborrow lyssna på senaste Digitalpodden:

http://embed.acast.com/digitalpodden/spelbolagenssuperar

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera