Hoppa till innehållet

Bonnier dumpar Ericsson – kapar konsulter

Bonniers arbete med en gemensam onlinevideo-plattform tar en rejäl omsvängning. Runt 40 konsulter får gå i omställningen.

TV4-huset.
TV4-huset.Foto: TT

Mediekoncernen Bonniers tv-del där bland annat TV4 och C More ingår har sedan 2014 arbetat med att ta fram en gemensam online-lösning för videoinnehåll. Planen var att det skulle vara en plattform som samlar allt rörligt innehåll från nyheter till film. 

Men nu rapporterar Dagens Media att prestigeprojektet skrotas, redan innan det lanserats. Projektet ska enligt Dagens media ha kostat uppemot 100 miljoner kronor så här långt. 

Bonnier Broadcastings IT-chef Henri Caddeo nekar dock till att projektet är på väg att läggas ned. 

"Vi har gjort en kurskorrigering internt. I samband med det har vi meddelat ett 40-tal konsulter att de får lämna oss", säger Henri Caddeo. 

I april i fjol tecknades ett avtal med Ericsson om att de skulle utveckla den tekniska plattformen till videotjänsten. Ericsson meddelade då att det handlade om ett flerårigt avtal för att utveckla Bonniers videoplattform och hantera allt från digitala rättigheter till abonnenthantering. Nu rapporterar branschsajten TV-Nyheterna att Bonnier dumpat kontraktet med Ericsson. 

Henri Caddeo vill inte kommentera om avtalet med Ericsson sagts upp.

”I samband med utvecklingen av OTT-tjänsten har vi inte alltid tyckt att det gått som vi önskat. Vi har en dialog med Ericsson och har valt att inte kommentera det mer", säger han.

Enligt Henri Caddeo fortsätter arbetet med att ta fram en gemensam videoplattform för Bonnier Broadcasting. Att ett 40-tal konsulter får gå har endast att göra med att man vill plocka in kompetens i bolaget. 

”Vi gör den här förändringen för att vi bedömmer att vi kommer att kunna arbeta effektivare. Vi har redan rekryterat en del och kommer att fortsätta rekrytera personal", säger han.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera