Mediekoncernen Bonniers nyhetsdel innehåller tidningarna Dagens industri, Dagens Nyheter, Expressen och Sydsvenskan/HD. I takt med att läsare och annonsörer flyttat över till digitala kanaler har annonsintäkterna krympt för tidningarna. En trend som känns igen för nyhetsmedier över hela världen.
“De senaste åren har läsarintäkterna gått om annonsintäkterna med rekordfart och står nu för 55 procent av intäkterna”, säger Pär Roosvall, ansvarig för läsarintäkter på Bonnier News.
Läs även: Klarna satsar på betallösning för nyhetssajter
Slutsaten som dragits är att nyhetssajter med betalt innehåll är framtiden för Bonnier News.
”Läsarintäkten är i dag runt 2,5 miljarder för Bonnier News och har vuxit de senaste åren. Vi ser att det finns en betalningsvilja hos våra läsare, så det är läsarna vi ska ta betalt av”, säger Pär Roosvall.
Många mediehus har de senaste åren testat olika typer av betalväggar och misslyckats. Sedan ett knappt år tillbaka har DN därför utvecklat en ny betallösning tillsammans med betalföretaget Klarna. Lösningen är den första i sitt slag för att ta betalt för digitalt innehåll.
“Tidigare har vi varit dåliga på att ta betalt på nätet. Vi har haft tio steg för att kunna betala. Det har varit jätteknäppt hur vi har behandlat våra digitala kunder. Men nu skapar vi en betalrelation på ett klick”, säger Pär Roosvall.
Den nya lösningen som DN använder sedan oktober innebär att det är möjligt att teckna en digital prenumeration med autogiro med ett par klick.
“Det här är alla gånger världsledande. Ingen har lyckats knäcka betalningar för digitalt innehåll innan. Vi har tagit fram det tillsammans med Klarna och de har lagt enorma resurser på det här”, säger Pär Roosvall.
Tanken är nu att även Di och Sydsvenskan/HD kommer att rulla ut samma teknik, även om inget exakt tidsschema finns för när det kommer att ske.
“Det görs förbättringar och vi lär oss hela tiden. Juryn är fortfarande ute”, säger Pär Roosvall.
Fotnot: Di Digital är en del av Dagens industri som i sin tur är en del av Bonnier News.