Hoppa till innehållet

Bonnier rullar ut betalläsning med Klarna

Mediekoncernen Bonniers nyhetstidningar satsar på betalt digitalt innehåll. Hela Bonnier News ska gå över till en betallösning som tagits fram tillsammans med Klarna.

Pär Roosvall är ansvarig för läsarintäkter på Bonnier News.
Pär Roosvall är ansvarig för läsarintäkter på Bonnier News.

Mediekoncernen Bonniers nyhetsdel innehåller tidningarna Dagens industri, Dagens Nyheter, Expressen och Sydsvenskan/HD. I takt med att läsare och annonsörer flyttat över till digitala kanaler har annonsintäkterna krympt för tidningarna. En trend som känns igen för nyhetsmedier över hela världen.

“De senaste åren har läsarintäkterna gått om annonsintäkterna med rekordfart och står nu för 55 procent av intäkterna”, säger Pär Roosvall, ansvarig för läsarintäkter på Bonnier News.

Läs även: Klarna satsar på betallösning för nyhetssajter

Slutsaten som dragits är att nyhetssajter med betalt innehåll är framtiden för Bonnier News.

Läsarintäkten är i dag runt 2,5 miljarder för Bonnier News och har vuxit de senaste åren. Vi ser att det finns en betalningsvilja hos våra läsare, så det är läsarna vi ska ta betalt av”, säger Pär Roosvall.

Många mediehus har de senaste åren testat olika typer av betalväggar och misslyckats. Sedan ett knappt år tillbaka har DN därför utvecklat en ny betallösning tillsammans med betalföretaget Klarna. Lösningen är den första i sitt slag för att ta betalt för digitalt innehåll. 

“Tidigare har vi varit dåliga på att ta betalt på nätet. Vi har haft tio steg för att kunna betala. Det har varit jätteknäppt hur vi har behandlat våra digitala kunder. Men nu skapar vi en betalrelation på ett klick”, säger Pär Roosvall.

Den nya lösningen som DN använder sedan oktober innebär att det är möjligt att teckna en digital prenumeration med autogiro med ett par klick.

“Det här är alla gånger världsledande. Ingen har lyckats knäcka betalningar för digitalt innehåll innan. Vi har tagit fram det tillsammans med Klarna och de har lagt enorma resurser på det här”, säger Pär Roosvall. 

Tanken är nu att även Di och Sydsvenskan/HD kommer att rulla ut samma teknik, även om inget exakt tidsschema finns för när det kommer att ske.

“Det görs förbättringar och vi lär oss hela tiden. Juryn är fortfarande ute”, säger Pär Roosvall.

Fotnot: Di Digital är en del av Dagens industri som i sin tur är en del av Bonnier News. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera