Hoppa till innehållet

Bonnier säljer Toca Boca

Efter en utdragen förhandlingsprocess säljer Bonnier slutligen sitt succébolag Toca Boca. Köpare är den kanadensiska leksaksjätten Spin Master. 

Toca Boca gör pedagogiska appar för barn.
Toca Boca gör pedagogiska appar för barn.

Redan i augusti i fjol kunde Di Digital avslöja att Bonnier anlitat en amerikansk investmentbank för att sälja framgångssagan Toca Boca, som utvecklar pedagogiska appar för barn.

Uppgiften bekräftades då delvis av Ulrika Saxon, affärsområdeschef och vd för Bonnier Growth Media och ledamot i Toca Bocas styrelse. Hon betonade dock att man letade efter nya affärspartners, som ville investera i bolaget och bli delägare.

Enligt Di Digitals källor skulle huvudspåret dock hela tiden ha varit att sälja hela bolaget på ett bräde. Samtal om delägande var främst ett första steg i processen, enligt Di:s källor.

Nu meddelar Bonnier att processen är klar. Toca Boca säljs till Spin Master, ett börsnoterat kanadensiskt leksaksföretag med en omsättning på över 1 miljard dollar år 2015, som äger bland annat den klassiska byggleksaken Meccano. Spin Master börsnoterades i juli 2015.

Varken Bonnier eller Spin Master vill uppge någon köpesumma på Toca Boca. Venture Capital-källor har tidigare spekulerat i att Toca Boca vid en affär kan värderas till över en halv miljard kronor, givet att bolagets framtid bedöms som god.  

”Vi har lovat köparen som ju är ett noterat bolag att inte offentliggöra prislappen. Men jag kan säga att det är en signifikant summa som vi är väldigt nöjda med”, säger Ulrika Saxon, vd på Bonnier Growth Media, till Di Digital. 

Affären ska fullbordas den 2 maj, uppger Spin Master i ett pressmeddelande. 

"Försäljningen ger oss resurser som kan investeras i nya Bonnier-satsningar på digitala produkter och tjänster", säger Ulrika Saxon vidare.

Hon bekräftar även Di Digitals uppgifter att försäljningen har skötts av Raine, en så kallad merchant bank med fokus på teknik, media och telekom. Bolaget har kontor i New York, Los Angeles, San Francisco, London och Shanghai.

I slutet av förra året återstod flera budgivare på Toca Boca och förhoppningen var att bli klara med affären redan före årsskiftet.

Ulrika Saxon är vd på Bonnier Growth Media och styrelseledamot i Toca Boca. Foto: Evelina Carborn.

Toca Boca har annars utvecklats till ett riktigt succébolag. Sedan starten 2011 har man lanserat ett trettiotal internationella barnappar till plattformar som Apple, Amazon och Google. De har sammanlagt laddats ned över 140 miljoner gånger. 

Toca Boca ska nu bredda sig och bygger två nya affärsben. Det ena är fysiska produkter, det vill säga merchandising och licensiering. Det andra är rörlig bild, framförallt på den nordamerikanska marknaden som är Toca Bocas viktigaste marknad.

Försäljningen ger oss resurser som kan investeras i nya Bonnier-satsningar på digitala produkter.

"Det är därför strategiskt rätt för bolaget ta in en partner eller nya ägare som har sitt fokus just där och kan erbjuda de bästa förutsättningarna för fortsatt tillväxt", säger Ulrika Saxon till Di Digital. 

”Det är med visst vemod vi lämnar ägandet i Toca Boca, men vi är övertygade om att tidpunkten är väl vald för både Bonnier och bolaget. Vi är stolta över den resa vi gjort och över de värden som vi har skapat tillsammans", säger Ulrika Saxon.

Toca Boca har kontor i Stockholm, San Francisco och New York.

Under 2014 växte nettoomsättningen för Toca Boca AB med 28 procent till 82,1 miljoner kronor och rörelseresultatet landade på 11 miljoner kronor. Bolaget delade ut knappt 11 miljoner kronor i koncernbidrag till Tidnings AB Marieberg inom Bonnier AB. Resultatet landade dock på blygsamma 290.000 kronor.

Toca Boca har länge varit ett högprioriterat bolag inom Bonnier, med många nyckelpersoner i styrelsen. Ordförande i Toca Boca är Jonas von Hedenberg, investeringschef på Bonnier Growth Media. Andra ledamöter är Jonas Bonnier, tidigare koncernchef för Bonnier AB, Ulrika Saxon och Oscar Höglund, en av medgrundarna till Youtubenätverket United Screens, med Bonnier som delägare.

Vd för Toca Boca är Björn Jeffery, med bas i San Francisco. Vid slutet av 2014 hade Toca Boca 23 anställda. Enligt uppgift har bolaget närmare 75 anställda idag.

"Vi har haft förmånen att ha full uppbackning av Bonnier sedan dag ett, och deras värderingar inom entreprenörskap och självbestämmande har varit en förutsättning för att vi skulle växa och lyckas", skriver Toca Bocas vd Björn Jeffery i en kommentar. 

Bonnier AB äger även Dagens industri.


Läs även: 

Kommentar: En affär där alla är vinnare – utom grundarna 

Leksakstillverkaren Spin Master köper Toca Boca av Bonnier. Det är en affär där alla, utom grundarna, kommer ut som vinnare, skriver Di Digitals Viktor Ström


Historien om Toca Boca: Så skapade Bonnier sitt digitala guldägg

Bonniers satsning på digitala medier mynnade ut i en tillverkare av digitala leksaker. Drygt 30 titlar och över 140 miljoner nedladdningar senare säljer mediekoncernen sin digitala framgångssaga. 


Toca Bocas grundare: "Jag är lättad"

Toca Bocas grundare och vd Björn Jeffery stannar kvar i bolaget efter försäljningen, säger han till Di Digital. 


Storaffären ger Bonnier Growth "ökad aptit"

Försäljningen av Toca Boca spär på investeringsviljan hos Bonnier Growth Media. Bolaget har tidigare investerat cirka 100 Mkr om året i digitala tillväxtbolag, säger Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth Media.

 


Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera