Hoppa till innehållet

Bonnier satsar på fintech-fond i Finland

Bonniers finska tv-bolag MTV Broadcasting plöjer ner cirka 150 Mkr i riskkapitalbolaget NFT Ventures andra fond. Pengarna ska investeras i teknikbolag inom den finska finanssektorn.

Johan Lundberg, vd för NFT Ventures.
Johan Lundberg, vd för NFT Ventures.Foto: Joey Abrait

”Första investeringen sker troligtvis under årets första kvartal”, säger Johan Lundberg, vd för NFT Ventures.

NFT Ventures startades 2014 med hjälp av en hemlig summa pengar från Bonnier. Enligt uppgift till Di placerade mediekoncernen cirka 150 Mkr i denna första fond.

Sedan dess har NFT Ventures investerat i 17 bolag, inom den så kallade fintech-sektorn (finansiell teknik). Bland de 14 officiella investeringarna kan nämnas crowdlending-sajterna Toborrow och Tessin, boräntetjänsten Lånbyte och pensionsappen Pensionskraft.

Enligt vd Johan Lundberg har man idag investerat cirka 70 procent av kapitalet från den första fonden.

”Det har gått bra. När vi påbörjade arbetet trodde vi att cirka 2 av 10 investeringar skulle bli framgångsrika. Men när vi gjorde vår review i november bedömde vi att det snarare var 5 av 10. Vi har en stark underliggande tillväxt och majoriteten av bolagen utvecklas enligt plan”, säger han.

NFT Ventures investerar med en kombination av reda pengar och kapital som är öronmärkt för annonsköp inom Bonnierkoncernen. Johan Lundberg vill inte gå in på vilka proportioner som brukar gälla. Men enligt Di:s källor är den genomsnittliga uppdelningen ungefär femtio-femtio.

Läs mer: NFT Ventures: ”Bolån nästa steg för startups”

Nu står det klart att NFT Ventures startar en ny fond i Finland. Pengarna kommer från Bonniers helägda finska tv-bolag MTV Broadcasting. Samtidigt får Johan Lundberg sällskap av två finländare i NFT:s Investeringskommitté: Jarko Nordlund, vd för MTV Broadcasting och Jani Koskinen finansdirektör på samma bolag.

”Den nya fonden är ungefär lika stor den förra. Vi ska fortsätta investera i transaktionsbaserade företag, primärt i Finland. Vi har hittat en bra nisch i Sverige och tror strategin kan fungera lika bra där då det finns många likheter mellan marknaderna”, säger Johan Lundberg.

Ännu har man inte gjort några investeringar i Finland, men Johan Lundberg tror sig kunna presentera minst en affär innan slutet av mars.

Vid sidan av den finska satsningen jobbar NFT Ventures på att ta in kapital till en tredje fond i Sverige. Ambitionen är att merparten av pengarna denna gång ska komma från externa investerare.

”Vi hoppas slutföra arbetet med detta under 2016. Fonden får en liknande storlek, men ambitionen är att merparten av pengarna kommer från investerare utanför Bonnierkoncernen”, säger Johan Lundberg.

Vilka av era investeringar är du mest nöjd med än så länge?

”Måste jag välja tre så är det nog Betalo, som gör att man kan betala sina räkningar med kort, Tessin, som är en crowdlending-plattform för fastighetsinvesteringar och Mr Shoebox som är en bokföringstjänst för företagare där man bland annat fotar sina kvitton med mobilen.”

Läs mer: Tung nedvärdering i Toborrow

Som Di Digital tidigare rapporterat har portföljbolaget Toborrow, som förmedlar lån från privatpersoner till småföretag, haft svårt att hitta nya investerare. NFT Ventures sköt nyligen till 3 Mkr i riskkapital på en värdering som är en tredjedel så hög som vid den senaste finansieringsrundan.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera