Hoppa till innehållet

Bonsai vill bli ett Uber för studentjobb – tar steget till Stockholm

Göteborgsbolaget Bonsai har byggt en plattform som parar ihop studenter med företag i behov av extra arbetskraft. Nu får bolaget nya delägare och expanderar till Stockholm.  

Från vänster: Bonsais grundare David Karlsson, Alexander Kurtsson, Erik Hedegren och Jonas Sharma.
Från vänster: Bonsais grundare David Karlsson, Alexander Kurtsson, Erik Hedegren och Jonas Sharma.Foto: Linus Olsson

Uppdragen som förmedlas via Bonsai (NTL) är tidsbegränsade och av enklare karaktär – det handlar typiskt sett om att tömma ett kontor inför en flytt eller hjälp med att montera möbler. Men även något mer kvalificerade uppdrag, till exempel enklare programmeringssysslor, har förmedlats via tjänsten.

Bonsais plattform lanserades i vintras inom ramen för Chalmers Ventures (NTL) företagsinkubator, men har nu börjat få fart på affärerna. I dagsläget förmedlar Bonsai ungefär 300 timmar jobb i månaden, med kunder inom bland annat Volvo-koncernen. 

Användarbasen består till största del av studenter på Chalmers och Handelshögskolan i Göteborg. Det säger bolagets 26 år gamla medgrundare David Karlsson, som själv tog examen från Chalmers i våras. 

Nu tar bolaget in 1,25 miljoner kronor från två investerare, Magnus Ståhlberg och Olaf Henrixon, i en första investeringsrunda. Pengarna ska användas för att få fart på verksamheten utanför hemstaden Göteborg.

“Vi är relativt nära att leva på vårt eget kassaflöde, men vi vill kunna lägga lite mer pengar på framförallt sälj- och marknadsföring. Vi vill få igång ett slags referral-system där folk ska kunna tipsa om företag som behöver hjälp och liknande”, säger David Karlsson. 

Bonsais affärsmodell för tankarna till den hos taxiföretaget Uber och andra bolag inom den såkallade plattformsekonomin. Jobben förmedlas via Bonsais mobilapp, som även har ett inbyggt betygssystem. Efter utfört arbete skickar Bonsai en faktura till kunden och sköter sen utbetalning till uppdragstagaren.

Timpriset ligger på 275 kronor, säger David Karlsson. Av den summan behåller Bonsai ungefär 80 kronor. 

Bonsai är långt ifrån det första försöket att etablera en plattform för små- och tidsbegränsade jobb. Brittiska Taskrabbit, som tagit in över 300 miljoner kronor i riskkapital, är den stora förlagan. Taskrunner (NTL), Instawork (NTL) och Yepstr (NTL) är tre företag som vill ta samma modell till den svenska marknaden. 

Det som särskiljer Bonsai är dess fokus på just studenter och företagskunder, säger David Karlsson. 

“Vi tror att det är vad som gör oss starka”, säger han.

Målet är att ha en person ur det fyra man starka grundarteamet på plats i Stockholm i mitten av augusti. Då sätter arbetet igång med att rekrytera studenter och uppdragsgivare även i huvudstaden: 

“Vi har gjort lite marknadsföring redan och har fått en del användare, framförallt på KTH. Men vi är inte officiellt igång än”, säger David Karlsson. 

Läs även: Åtta heta trender i den svenska delningsekonomin

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera