Uppdragen som förmedlas via Bonsai (NTL) är tidsbegränsade och av enklare karaktär – det handlar typiskt sett om att tömma ett kontor inför en flytt eller hjälp med att montera möbler. Men även något mer kvalificerade uppdrag, till exempel enklare programmeringssysslor, har förmedlats via tjänsten.
Bonsais plattform lanserades i vintras inom ramen för Chalmers Ventures (NTL) företagsinkubator, men har nu börjat få fart på affärerna. I dagsläget förmedlar Bonsai ungefär 300 timmar jobb i månaden, med kunder inom bland annat Volvo-koncernen.
Användarbasen består till största del av studenter på Chalmers och Handelshögskolan i Göteborg. Det säger bolagets 26 år gamla medgrundare David Karlsson, som själv tog examen från Chalmers i våras.
Nu tar bolaget in 1,25 miljoner kronor från två investerare, Magnus Ståhlberg och Olaf Henrixon, i en första investeringsrunda. Pengarna ska användas för att få fart på verksamheten utanför hemstaden Göteborg.
“Vi är relativt nära att leva på vårt eget kassaflöde, men vi vill kunna lägga lite mer pengar på framförallt sälj- och marknadsföring. Vi vill få igång ett slags referral-system där folk ska kunna tipsa om företag som behöver hjälp och liknande”, säger David Karlsson.
Bonsais affärsmodell för tankarna till den hos taxiföretaget Uber och andra bolag inom den såkallade plattformsekonomin. Jobben förmedlas via Bonsais mobilapp, som även har ett inbyggt betygssystem. Efter utfört arbete skickar Bonsai en faktura till kunden och sköter sen utbetalning till uppdragstagaren.
Timpriset ligger på 275 kronor, säger David Karlsson. Av den summan behåller Bonsai ungefär 80 kronor.
Bonsai är långt ifrån det första försöket att etablera en plattform för små- och tidsbegränsade jobb. Brittiska Taskrabbit, som tagit in över 300 miljoner kronor i riskkapital, är den stora förlagan. Taskrunner (NTL), Instawork (NTL) och Yepstr (NTL) är tre företag som vill ta samma modell till den svenska marknaden.
Det som särskiljer Bonsai är dess fokus på just studenter och företagskunder, säger David Karlsson.
“Vi tror att det är vad som gör oss starka”, säger han.
Målet är att ha en person ur det fyra man starka grundarteamet på plats i Stockholm i mitten av augusti. Då sätter arbetet igång med att rekrytera studenter och uppdragsgivare även i huvudstaden:
“Vi har gjort lite marknadsföring redan och har fått en del användare, framförallt på KTH. Men vi är inte officiellt igång än”, säger David Karlsson.