Hoppa till innehållet

Boozt spräcker miljardvallen och går med vinst för första gången i år

Klädsajten Boozt spräcker miljardvallen i år och går med vinst för första gången sedan starten 2007. Det hävdar ägaren Verdane Capital, som hoppas på en börsnotering inom två år.

Boozt.com riktar sig främst till kvinnor 25-50 år gamla.
Boozt.com riktar sig främst till kvinnor 25-50 år gamla.

De senaste nio åren har Boozt bränt hundratals miljoner kronor på att bli en av Nordens största klädbutiker. I fjol omsatte det Malmöbaserade bolaget 668 Mkr, men redovisade samtidigt en förlust på 27 Mkr. Det är åttonde året i rad som bolaget går back. Lägger man ihop allt rör det sig om närmare 300 Mkr i totala förluster.

Men nu är de svarta siffrorna här. I alla fall om man ska tro Staffan Mörndal, partner på bolagets näst största ägare Verdane Capital och ledamot i Boozts styrelse. Han uppger att tillväxttakten idag ligger på 60 procent, vilket skulle innebära en omsättning på mellan 1 och 1,1 miljarder för 2015.

”Boozt spräcker miljardvallen i år. Under årets första åtta månader omsatte vi drygt 600 Mkr och då är fjärde kvartalet vår bästa period. Dessutom känner jag mig säker på att vi kommer gå med vinst”, säger han.

När det gäller vinsten har tricket varit att först nå en kritisk massa och sedan dra ner på marknadsföringen och nöja sig med en något lägre tillväxttakt, menar Staffan Mörndal.

”Det är svårt att få lönsamhet inom fashion på nätet. Zalando nådde ju lönsamhet först under förra året, efter många miljarder i förlust. Nelly pendlar väl kring nollan och danska Stylepit har stora problem. Det går att nå bra resultat, men man måste vara ganska stor. De små köps upp eller läggs ned”, säger han.

Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital

Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital

Vidare menar han att även de stora e-handelsjättarna lider av pressade marginaler.

”De gamla postorderbolagen som Ellos och Hallens går back på kläderna, men tjänar pengar på sin finansieringsverksamhet, med hjälp av Klarna business”, säger han.

I somras tog Boozt in cirka 240 Mkr från två danska investerare, pensionsbolaget Sampension och familjeföretaget Friheden Invest. Baserat på denna investering värderas bolaget till drygt en miljard kronor.

Verdane Capital är idag, via sin sjunde fond näst största ägare med 28 procent av bolaget, beroende på hur konvertiblerna slår ut. Övriga stora ägare är det danska riskkapitalbolaget Sunstone och skotillverkaren Ecco.

”Verdane hoppas på en börsnotering inom ett par år”, säger Staffan Mörndal.

Någon strukturaffär med exempelvis Ellos är inte aktuell, menar han. Detta trots att postorderjätten i fjol köpte herrmodesajten Stayhard och i år la vantarna på sminkbolaget Makiash.com. Ellos har dessutom sagt till Di att man är på jakt efter en klädbutik med yngre kvinnor som målgrupp.

”Vi känner alla aktörer på marknaden, men Ellos har inte lagt ett bud på oss och vi har inte lagt ett bud på dem. Boozt har valt att hålla det enkelt och har bara siten boozt.com, förutom att bolaget även sköter Eccos nätbutik”, säger Staffan Mörndal.

Till skillnad från Ellos, Stayhard och H&M på nätet har Boozt inga egna varumärken i sortementet. Istället är man en återförsäljare åt modemärken som Ralph Lauren, Gant, Esprit och Samsøe & Samsøe.

”Boozt riktar sig främst till kvinnor 25-50 år som dras till high-end varumärken. Vår snittorder ligger kring 1.000 kronor, vilket underlättar när man ska få lönsamhet”, säger Staffan Mörndal.

Men är inte marginalerna bättre på egna varor?

”Så kan det vara. Men vi har inte planerat att sälja egna varumärken. Orsaken är att vi har en bra relation till våra samarbetspartners, de ska inte behöva misstänka att vi använder deras varumärken för att locka kunder till våra egna produkter. Boozts kultur bygger på att det ska vara snabbt och enkelt. Man ska få sina varor dagen efter man beställer dem.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera