De senaste nio åren har Boozt bränt hundratals miljoner kronor på att bli en av Nordens största klädbutiker. I fjol omsatte det Malmöbaserade bolaget 668 Mkr, men redovisade samtidigt en förlust på 27 Mkr. Det är åttonde året i rad som bolaget går back. Lägger man ihop allt rör det sig om närmare 300 Mkr i totala förluster.
Men nu är de svarta siffrorna här. I alla fall om man ska tro Staffan Mörndal, partner på bolagets näst största ägare Verdane Capital och ledamot i Boozts styrelse. Han uppger att tillväxttakten idag ligger på 60 procent, vilket skulle innebära en omsättning på mellan 1 och 1,1 miljarder för 2015.
”Boozt spräcker miljardvallen i år. Under årets första åtta månader omsatte vi drygt 600 Mkr och då är fjärde kvartalet vår bästa period. Dessutom känner jag mig säker på att vi kommer gå med vinst”, säger han.
När det gäller vinsten har tricket varit att först nå en kritisk massa och sedan dra ner på marknadsföringen och nöja sig med en något lägre tillväxttakt, menar Staffan Mörndal.
”Det är svårt att få lönsamhet inom fashion på nätet. Zalando nådde ju lönsamhet först under förra året, efter många miljarder i förlust. Nelly pendlar väl kring nollan och danska Stylepit har stora problem. Det går att nå bra resultat, men man måste vara ganska stor. De små köps upp eller läggs ned”, säger han.
Vidare menar han att även de stora e-handelsjättarna lider av pressade marginaler.
”De gamla postorderbolagen som Ellos och Hallens går back på kläderna, men tjänar pengar på sin finansieringsverksamhet, med hjälp av Klarna business”, säger han.
I somras tog Boozt in cirka 240 Mkr från två danska investerare, pensionsbolaget Sampension och familjeföretaget Friheden Invest. Baserat på denna investering värderas bolaget till drygt en miljard kronor.
Verdane Capital är idag, via sin sjunde fond näst största ägare med 28 procent av bolaget, beroende på hur konvertiblerna slår ut. Övriga stora ägare är det danska riskkapitalbolaget Sunstone och skotillverkaren Ecco.
”Verdane hoppas på en börsnotering inom ett par år”, säger Staffan Mörndal.
Någon strukturaffär med exempelvis Ellos är inte aktuell, menar han. Detta trots att postorderjätten i fjol köpte herrmodesajten Stayhard och i år la vantarna på sminkbolaget Makiash.com. Ellos har dessutom sagt till Di att man är på jakt efter en klädbutik med yngre kvinnor som målgrupp.
”Vi känner alla aktörer på marknaden, men Ellos har inte lagt ett bud på oss och vi har inte lagt ett bud på dem. Boozt har valt att hålla det enkelt och har bara siten boozt.com, förutom att bolaget även sköter Eccos nätbutik”, säger Staffan Mörndal.
Till skillnad från Ellos, Stayhard och H&M på nätet har Boozt inga egna varumärken i sortementet. Istället är man en återförsäljare åt modemärken som Ralph Lauren, Gant, Esprit och Samsøe & Samsøe.
”Boozt riktar sig främst till kvinnor 25-50 år som dras till high-end varumärken. Vår snittorder ligger kring 1.000 kronor, vilket underlättar när man ska få lönsamhet”, säger Staffan Mörndal.
Men är inte marginalerna bättre på egna varor?
”Så kan det vara. Men vi har inte planerat att sälja egna varumärken. Orsaken är att vi har en bra relation till våra samarbetspartners, de ska inte behöva misstänka att vi använder deras varumärken för att locka kunder till våra egna produkter. Boozts kultur bygger på att det ska vara snabbt och enkelt. Man ska få sina varor dagen efter man beställer dem.”