Zound Industries (NTL) nådde sitt mål att sälja högtalare och hörlurar för 1 miljard kronor i fjol, vilket Di Digital kunde rapportera redan i mars. Av den färska årsredovisningen framgår det att Stockholmsbolaget omsatte 1 041 miljoner kronor, en ökning med 38 procent mot 2015.
Däremot sjunker vinstmarginalen från nära 4 procent till 1,6 procent. Zound redovisar ett resultat efter finansiella poster för 2016 på 17 Mkr.
Läs mer: Zound spränger miljardgränsen och närmar sig börsen
Skälet till den sjunkande marginalen är telefonsatsningen som sjösattes för två år sedan. Bolaget lägger nu ned projektet.
”Att lönsamheten minskat beror på att bolaget avvecklat produktsegmentet gällande sin smartphone, Marshall London, vilket föranlett att tillgångar hänförliga till denna verksamhet skrivits ned”, skriver bolaget i årsredovisningen.
Di Digital har tidigare rapporterat att Zounds smartphone sålt betydligt mindre än väntat.
Läs mer: Hemligt labb utvecklar världens säkraste mobil
Zounds högtalare, främst de som produceras på licens under varumärket Marshall, säljer betydligt bättre. I fjol stod högtalarna för 61 procent av Zounds försäljning, vilket är högre än föregående år. Zound sålde i fjol högtalare för 635 Mkr.
Zound planerar en börsnotering innan 2017 är slut, enligt tidigare uppgifter till Di Digital.
Bland Zounds ägare finns Paradox-chefen Fredrik Westers Kichi Invest (NTL), Telia och det franska riskkapitalbolaget Time for Growth (NTL).
TV: Se när Di Digital testade Zounds svenska ”rockmobil”
I augusti 2015 var det premiär för Zounds första musikmobil ”London”. Di Digitals Jonas Leijonhufvud trodde då att mobilen kunde fylla ett behov.