Hoppa till innehållet

Börstungviktare går in i Daily Bits Of

Svenska Daily Bits Of vill ge dig en privatlärare i form av en chatbot i Facebook Messenger. Nu tar bolaget in 4 Mkr i ny finansiering.

Björn Henriksson (till vänster) och Niklas Laninge, grundare av Daily Bits Of.
Björn Henriksson (till vänster) och Niklas Laninge, grundare av Daily Bits Of.

Vad sägs om en privatlärare som bor i din Facebook Messenger-app, och som lär dig allt från meditation till aktieanalys och att driva startup-företag? Det är precis en sådan som startupbolaget Daily Bits Of (NTL) håller på att bygga. 

Nu tar bolaget, som grundades i januari 2014, in Cinnober-ordföranden Nils-Robert Persson som ny delägare. Tillsammans med affärsängeln Fredrik Olofsson satsar han 2 Mkr i bolaget, ett kapitaltillskott som drygas ut med ett Almi-lån på 2 Mkr.

Företagets affärsidé är korta, webbaserade kurser i vitt skilda ämnen, som levereras till användaren i ett format anpassat för en lunchrast eller en bussresa. En typisk Daily Bits Of-kurs består av 15 fristående lektioner, där varje lektion bara tar ett par minuter.

Fram tills nu har man levererat sina kurser i mejlformat. De nya pengarna ska gå till att under hösten lansera lärar-chatbotar för plattformar Facebook Messenger och Slack.

”Vi vill hitta sätt för folk att lära sig någonting varje dag. För att lyckas med det måste det ske i väldigt små och relevanta portioner. Med en bot kan vi få utbildningen att kännas mer som en konversation, dessutom kommer den i en kanal som är svår att undvika”, säger bolagets vd Niklas Laninge.

Med en bot kan vi få utbildningen att kännas mer som en konversation.

Han driver Daily Bits of tillsammans med två medgrundare: teknikchefen Björn Henriksson och styrelseordföranden Mathias Eriksson, som även är vd på reklambyrån Matter.

Sedan starten har Daily Bits Of samlat på sig drygt 70 000 användare. Två tredjedelar av dem har genomfört minst fem av företagets kurser, säger Niklas Laninge.

”Vi ska absolut över 100 000 användare i år, och vi vill att minst 10 procent är aktiva varje dag. Sen vill jag gärna se en fin fördelning mellan mail, Messenger och Slack mot årets slut”, säger Niklas Laninge. 

Foto:

Daily Bits Of erbjuder korta, webbaserade kurser i olika ämnen.

Under hösten lanserar Daily Bits Of även en betaltjänst för privatanvändare. Fram tills idag har företagets ännu blygsamma intäkter – år 2015 drog bolaget in knappt 400 000 kr – kommit från företagsmarknaden.  

”Jag är övertygad om att det går att ta betalt för kunskap, bara man hittar rätt paketering. Det kommer förmodligen handla om en abonnemangsmodell, men där delar av utbudet fortfarande är gratis”, säger Niklas Laninge.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera