Hoppa till innehållet

Bostadsministern: ”Väldigt positivt” med Airbnb

Peter Eriksson (MP) hyllar användandet av tjänster som Airbnb – men vill inte att uthyrningen ska gå för långt.

Bostadsminister Peter Eriksson (MP) på Di:s scen under Almedalsveckan.
Bostadsminister Peter Eriksson (MP) på Di:s scen under Almedalsveckan.Foto: Peter Eriksson

Att hyra ut sitt boende via uthyrningssajter som Airbnb blir allt vanligare.

Vissa länder har lagstiftat i frågan efter protester om bland annat stigande bostadspriser och konkurrens med hotellmarknaden. I Sverige upptaxerar Skatteverket värdar som inte har redovisat sina inkomster från sajten, något Di Digital nyligen rapporterade.

Läs mer: Skatteverket om fusket med Airbnb: ”Vi har blivit vassare”

Bostadsminister Peter Eriksson (MP) tror inte på en svensk lagstiftning utan hoppas att hyresvärdar, bostadsrättsföreningar och deras motparter kan göra upp vad som ska gälla.

I grunden tycker jag det är väldigt positivt med delningsekonomi

”I grunden tycker jag det är väldigt positivt med delningsekonomi, Airbnb kan bidra på flera sätt till att man använder resurserna mer effektivt. Om människor åker på semester och hyr ut sin lägenhet, och byter lägenhet med varandra, det tycker jag är väldigt positivt”, säger han till P4 Malmöhus.

Eriksson vill dock inte att uthyrning av privatbostäder ska ske storskaligt och närma sig hotellverksamhet.

Miljöpartiet har föreslagt att det bör vara skattefritt att hyra ut sin bil eller sina prylar för upp till 40 000 kronor per år. I dag slipper den som hyr ut sin bostad för upp till 40 000 kronor per år undan skatt.

(TT/Di Digital)

Läs mer: MP föreslår skattefri pryldelning

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera