Hoppa till innehållet

Brakförlust för Rocket Internet

Kinneviks e-handelsbolag Rocket Internet redovisar en nettoförlust på 617 miljoner euro.

Den tyska e-handelskoncernen Rocket Internet redovisar en nettoförlust på 617 miljoner euro för årets första halvår, vilket kan jämföras med förlusten på 44 miljoner euro motsvarande period 2015.

Storägaren Kinneviks aktie hade stigit med 1,4 procent klockan 09.20, samtidigt som Stockholmsbörsens breda index stigit med 0,8 procent.  Följ Kinneviks aktiekurs HÄR

Kinnevik äger 13,2 procent av aktierna i Rocket Internet, som handlas på Frankfurtbörsen. Under morgonen steg Rocket Internet-aktien med över 2 procent efter rapporten.

Den sammanlagda nettoomsättningen från bolagen i Rocket Internets portfölj ökade med 32 procent till 1 043 miljoner euro, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Läs mer: Cristina Stenbeck: ”Vill förbereda nästa våg av investeringar”

Bolaget lyfter även fram att man gjort framsteg vad gäller åtgärder som begränsar förlusterna i de viktigaste portföljinnehaven och bekräftar målet att minst tre av nyckelinnehaven ska vara lönsamma till slutet av år 2017.

Rocket Internets portföljbolag Hello Fresh ökade sin omsättning kraftigt under andra kvartalet till 150 miljoner euro, en ökning med 127 procent jämfört med fjolårets andra kvartal.
Matleveransbolaget, som grundades av bland andra Northzone-partnern Jessica Nilsson, är dock ännu inte lönsamt. Förlusterna uppgick till 14 miljoner euro under andra kvartalet, ner från 21 miljoner euro under motsvarande period 2015.

Även e-handelskoncernen Global Fashion Group dras med förluster. Bolagsgruppen gick back med 21 miljoner euro under andra kvartalet med intäkter på 114 miljoner euro. Förlusterna är dock en tredjedel så stora som under andra kvartalet 2015, och intäkterna 31 procent högre än då.

Rocket Internet har inför delårsrapporten vinstvarnat och presenterat flera stora nedskrivningar. En av de innehav som skrivits ned är bolaget Home24. I samband med att man tog in 20 miljoner euro i nytt kapital till möbelsajten angav Rocket värdet på Home24 till cirka 4 miljarder kronor, jämfört med tidigare 9 miljarder.

Rocket Internet-aktien, som handlas i Frankfurt, har tappat omkring en tredjedel av sitt värde sedan årsskiftet.

Di Digital/TT

 


 

Mer om Kinnevik:

Foto:

Kommentar: ”En tidsfråga innan Kinnevik säljer Rocket”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera