Annons
Det storsäljande arenaspelet Battlerite har utvecklats i Skövde av Stunlock Studios. Vd:n Rickard Frisegård är överrumplad, men inte överraskad, av framgången.

Braksuccé för ännu ett svenskt spel

Roland Dennert, partner på Cipio.

Ny europeisk miljardfond vill investera i svenska techbolag

Nordkoreas president Kim Jong-Un och hustrun Ri Sol Ju.

Så använder Nordkorea nätet: Gillar Facebook och krigsspel

Elon Musk, grundare av elbilsföretaget Tesla.

Elon Musk: Zuckerberg förstår inte AI-hotet

32 år gamla Paint kommer inte försvinna, utan bli ett gratisprogram, berättar Microsoft.

Microsoft kovänder: Pensionerar inte Paint

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Braksuccé för ännu ett svenskt spel

Det storsäljande arenaspelet Battlerite har utvecklats i Skövde av Stunlock Studios. Vd:n Rickard Frisegård är överrumplad, men inte överraskad, av framgången.
Det storsäljande arenaspelet Battlerite har utvecklats i Skövde av Stunlock Studios. Vd:n Rickard Frisegård är överrumplad, men inte överraskad, av framgången. Foto: Patrik Olsson
Den Skövde-baserade spelutvecklaren Stunlock Studios kan skatta sig lyckliga över sitt flaggskepp Battlerite. På bara en månad har spelet renderat omkring 35 miljoner kronor i intäkter.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sedan 2010 har Stunlock Studios (NTL) utvecklat spel i västgötska Skövde. För bara en månad sedan, den 19 september, lanserades deras paradprodukt Battlerite på den världsomspännande plattformen Steam.

Battlerite ser redan ut att vara nästa svenska succé på spelmarknaden med omkring 300 000 sålda exemplar.

”Det är självklart jätteroligt. Vi har jobbat med den här typen av spel länge och det här är vårt tredje riktiga försök. Att det har gått så här bra på bara en månad är så klart en succé, men samtidigt är vi lite överrumplade”, säger Rickard Frisegård, vd på Stunlock Studios.

Läs även: High score för svenska spelbolag

Han beskriver Battlerite som ett fighting-spel i fantasymiljö, där två lag slåss mot varandra i bäst av fem ronder på en gladiatorlik arena.

”Spelet har ett väldigt högt tempo, vi är väldigt nischade mot tävlingsinriktade spelare.” 

På tisdagen låg spelet på tolfte plats på Steams globala bästsäljarlista. De 300 000 exemplaren har där sålts för motsvarande 175 kronor styck.

Efter att distributören Steam tagit sin tredjedel av kakan har Stunlock, enligt Di Digitals beräkningar, hittills kunnat räkna hem cirka 35 miljoner kronor i försäljningsintäkter för Battlerite.

”Det är inte så mycket av en slump att vi säljer bra. Däremot hade vi nog sålt ännu mer om vi vågat lägga dubbelt så mycket pengar på marknadsföring”, säger Rickard Frisegård.

I våras gick den uppmärksammade spelutvecklaren Coffee Stain (NTL), som ligger bakom den svenska succén Goat Simulator, in med en miljoninvestering i Stunlock. Rickard Frisegård uppgav samtidigt till Di Digital att den totala budgeten för utvecklingen och marknadsföringen av Battlerite skulle landa på cirka 20 Mkr.

Läs även: Goat Simulator-skaparna investerar i e-sportspel

”Vi har haft en blygsam budget sett till spelvärlden i stort. Till stor del har vi förlitat oss på goda användarbetyg på Steam. Omkring 95 procent av spelarna är nöjda med Battlerite hittills, det är den bästa reklam vi kan få.”

Under 2015 omsatte Stunlock cirka 14,5 Mkr, med en vinst på 3 Mkr. Höstens försäljningssuccé bäddar för en större satsning och redan på kort sikt planerar bolaget att dryga ut sin personalstyrka i Skövde, som i dag består av 26 spelutvecklare.

”Vi vill vara opportunistiska och ta tillvara på intresset kring Battlerite. Vi behöver skala upp inom en snar framtid och vill rekrytera både programmerare och producenter", säger Rickard Frisegård, vd på Stunlock Studios.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post