Hoppa till innehållet

Brittisk baron blir delägare i Zound Industries

Den brittiska affärsmannen och hbt-aktivisten Waheed Alli, tidigare styrelseordförande i miljardbolaget Asos, går in som delägare i mobilbolaget Zound Industries.

Den brittiska baronen Waheed Alli blir delägare i mobiltillverkaren Zound industries.
Den brittiska baronen Waheed Alli blir delägare i mobiltillverkaren Zound industries.

Baron Waheed Alli är en profil i det brittiska näringslivet. Förutom en bakgrund som entreprenör inom media och som styrelsordförande i det börsnoterade miljardbolaget Asos är han en välkänd Labour-politiker, aktiv i frågor som rör homosexuellas rättigheter.

Adelstiteln fick han år 1998, då han också blev både den yngsta och den första öppet homosexuella ledamoten i det brittiska överhuset, enligt The Guardian.

 

Vi har haft kontakt under ganska lång tid

 

Nu kan han lägga delägare i ett svenskt mobilbolag till meritlistan. Genom att köpa aktier av ett antal tidigare ägare och grundare blir Waheed Alli nu delägare i mobiltillverkaren Zound Industries. Hans inträde bekräftas av bolagets styrelseordförande Tommy Jacobson.

“Vi har haft kontakt under ganska lång tid fram och tillbaka. Han kan bolaget ganska väl och var intresserad av att köpa privat. Samtidigt hade vi ett par mindre ägare som ville gå ur så det blev en bra fit”, säger Tommy Jacobson.

Det är “ett antal tidigare ägare och grundare” som nu säljer sina innehav i Zound Industries. Tommy Jacobson vill inte avslöja vilka de är, men uppger att Waheed Alli framöver kommer att äga ungefär 2 procent av bolaget.

Affären görs på en värdering om 1,4 miljarder kronor, vilket är en ökning med 40 procent jämfört med Zound Industries senaste investeringsrunda. Det innebär att Waheed Alli satsar ungefär 28 miljoner kronor i bolaget.

Tommy Jacobson bekräftar även tidigare medieuppgifter om att Swedbanks tidigare styrelseordförande Michael Wolf nu är knuten till bolaget. Han dementerar dock att Michael Wolf är på väg in i Zounds styrelse.

“Det finns inga planer på det (en styrelseplats). Det är ett pro bono-uppdrag där Michael hjälper oss med vår långsiktiga affärsplan. Han blir ett bollplank till ledningen och styrelsen. Vi har precis valt ny styrelse så jag ser inte att vi kommer göra några ändringar där”, säger Tommy Jacobson.

Största ägare i Zound Industries är investmentbolaget Varenne, med ordförande Tommy Jacobson som företrädare, grundaren Konrad Bergström samt investmentbolaget Zenith. Medgrundaren Kenneth Schönborg äger drygt 7 procent, telekomjätten Teliasonera lika mycket och riskkapitalbolaget Time Equity Partners drygt 10 procent. Enligt uppgift har dock Telia för avsikt att utnyttja sin option på att utöka sin ägarandel till över 10 procent. 

Bolaget omsatte i fjol 747 Mkr med ett rörelseresultat på 34 Mkr. Som Di Digital nyligen kunde berätta bommade dock den nylanserade smartphoneverksamheten målen rejält.

Läs även: Zound industries lurar på börsnotering

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera