Högre skatter väntar techjättar som Facebook och Google i Storbritannien om de inte gör mer för att bekämpa extremism på nätet. Det var budskapet från säkerhetsministerm Ben Wallace i en intervju med Sunday Times.
"Om de fortsätter att inte vara samarbetsvilliga så borde vi titta på skatter som ett sätt att ge incitament eller att få kompensation för deras passivitet”, säger Ben Wallace.
Ministern vänder sig mot att techjättarna gör stora vinster på att sälja data om användarna för egen vinning, men inte ge bort datan till staten, som tvingas betala stora summor på program för avradikalisering, övervakning och annan anti-terror-verksamhet.
"Vi borde sluta låtsas att de inte är hänsynslösa profitörer bara för att de sitter på bönpåsar i t-shirts”, säger han i intervjun.
Facebook bemötte kritiken och menade att det är fel att säga att de sätter vinster framför säkerhet. I ett mejl till Sunday Times skriver en representant för företaget att de har investerat miljontals pund för att hitta och ta bort terrorinnehåll. Google-ägda Youtube förklarade att de arbetar hårt för att få bort extremistiskt innehåll.
Läs mer: Allt fler bolag stoppar reklam på Google och Youtube
Förra våren tappade Youtube flera stora annonsörer som HSBC och Audi därför att reklam visats i samband med extremistiska videoklipp. Google bad då offentligt om ursäkt för problemen och lovade att ändra både teknik och policy.
I början av december förra året meddelade Google att de i år kommer att ha mer än 10 000 anställda som ska leta upp stötande innehåll på Youtube.
Läs mer: Google anställer tusentals för att rensa upp Youtube