Stockholms startupscen lockar de internationella riskkapitalbolagen till huvudstaden. Den senaste i listan är det Londonbaserade bolaget Balderton, som har drygt 300 miljoner dollar, motsvarande 2,5 miljarder kronor, i sin fond.
Balderton har tidigare investerat i svenska Bookatable som i mitten av januari såldes till Michelin för cirka 1 miljard kronor. Bolaget är även delägare i de svenska bolagen Rebtel, Instabridge och Tictail.
Läs även: Tripadvisor fick nobben i miljardstrid om Bookatable
”Vi går kontinuerligt igenom våra investeringar i bolag i olika regioner och vad vi tycker är intressant. Vi har blivit medvetna om att våra investeringar i den här regionen går väldigt bra”, säger Daniel Waterhouse, partner på Baldertone.
Som en satsning inför 2016 samlas Baldertons partner och investerare i Stockholm denna vecka. Både för att träffa startupbolag men även för att visa bolagets avsikt att investera mer i svenska bolag.
”Vi har aldrig haft hela investeringsteamet i Stockholm under en hel vecka tidigare. Den enda staden där det händer är i London, och det är för att vi har vårt kontor där. Stockholm är helt klart en av de viktigaste regionerna och därför ägnar vi mer tid och personal för att göra fler investeringar här framöver”, säger Suranga Chandratillake, partner på Baldertone.
Stockholm är helt klart en av de viktigaste regionerna.
Balderton vill inte uppge en summa för hur mycket de kan investera i svenska startups men på agendan finns, förutom att träffa bolag som Balderton redan investerar i, ett 30-tal möten med nya startupbolag. På listan finns bland andra Shortcut labs med sin superknapp Flic, AppAction, som erbjuder en lösning för kunder att få mer ut av Instagram, och bitcoinbolaget KNC Miner.
Läs även: KNC letar nästa svenska Blockchain-startup
Ett av sätten för Balderton att marknadsföra sig i Stockholm är genom att sponsra startuphubben SUP46. Bolaget hoppas på att det ska leda till att startupbolagen ska bli mer medvetna om Balderton och att det ska bli ett av de första riskkapitalbolagen som startupföretagen tar kontakt med.
”Vi investerar oftast i serie A-rundor, vilket i vissa fall kan det vara den andra eller tredje rundan för startupbolag. Men om vi inte lär känna startupbolagen i ett tidigt skede kommer vi att gå miste om att investera i dem när de kommer till serie A. Det är därför vi är här för att lära känna bolagen så tidigt som möjligt”, Suranga Chandratillake.
Läs även: Från Uber och Dropbox - Nu ska han investera i Sverige