Hoppa till innehållet

Brittiska Balderton storsatsar på Stockholm

Balderton vill investera mer i Stockholm. Riskkapitalbolaget är på plats för att kamma startupscenen på fler intressanta bolag och har ett 30-tal möten inbokade.

Daniel Waterhouse och Suranga Chandratillake, två av Baldertones partner på besök i Stockholm.
Daniel Waterhouse och Suranga Chandratillake, två av Baldertones partner på besök i Stockholm.

Stockholms startupscen lockar de internationella riskkapitalbolagen till huvudstaden. Den senaste i listan är det Londonbaserade bolaget Balderton, som har drygt 300 miljoner dollar, motsvarande 2,5 miljarder kronor, i sin fond.

Balderton har tidigare investerat i svenska Bookatable som i mitten av januari såldes till Michelin för cirka 1 miljard kronor. Bolaget är även delägare i de svenska bolagen Rebtel, Instabridge och Tictail.

Läs även: Tripadvisor fick nobben i miljardstrid om Bookatable

”Vi går kontinuerligt igenom våra investeringar i bolag i olika regioner och vad vi tycker är intressant. Vi har blivit medvetna om att våra investeringar i den här regionen går väldigt bra”, säger Daniel Waterhouse, partner på Baldertone.

Som en satsning inför 2016 samlas Baldertons partner och investerare i Stockholm denna vecka. Både för att träffa startupbolag men även för att visa bolagets avsikt att investera mer i svenska bolag.

”Vi har aldrig haft hela investeringsteamet i Stockholm under en hel vecka tidigare. Den enda staden där det händer är i London, och det är för att vi har vårt kontor där. Stockholm är helt klart en av de viktigaste regionerna och därför ägnar vi mer tid och personal för att göra fler investeringar här framöver”, säger Suranga Chandratillake, partner på Baldertone.

 

Stockholm är helt klart en av de viktigaste regionerna.

 

Balderton vill inte uppge en summa för hur mycket de kan investera i svenska startups men på agendan finns, förutom att träffa bolag som Balderton redan investerar i, ett 30-tal möten med nya startupbolag. På listan finns bland andra Shortcut labs med sin superknapp Flic, AppAction, som erbjuder en lösning för kunder att få mer ut av Instagram, och bitcoinbolaget KNC Miner.

Läs även: KNC letar nästa svenska Blockchain-startup

Ett av sätten för Balderton att marknadsföra sig i Stockholm är genom att sponsra startuphubben SUP46. Bolaget hoppas på att det ska leda till att startupbolagen ska bli mer medvetna om Balderton och att det ska bli ett av de första riskkapitalbolagen som startupföretagen tar kontakt med.

”Vi investerar oftast i serie A-rundor, vilket i vissa fall kan det vara den andra eller tredje rundan för startupbolag. Men om vi inte lär känna startupbolagen i ett tidigt skede kommer vi att gå miste om att investera i dem när de kommer till serie A. Det är därför vi är här för att lära känna bolagen så tidigt som möjligt”, Suranga Chandratillake.

Läs även: Från Uber och Dropbox - Nu ska han investera i Sverige

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera