Dragkampen om bostadssajten Hemnet har gått in i en mer intensiv fas, uppger källor till Di. Kontakterna mellan ägare och budgivare är allt fler och konkreta förhandlingar pågår just nu om aktieöverlåtelseavtal och aktieägaravtal.
”Jag tror att vi har passerat punkten där det kanske inte blir någon affär. Ägarstrukturen kommer att förändras, men vem som köper av vem är en annan fråga”, säger en källa.
Förhandlingarna sker främst med tre budgivare. En av dem är den norska mediekoncernen Schibsted, som i maj presenterade ett bud på 1,5 miljarder kronor som redan har accepterats av två av Hemnets fyra ägare, och som i förra veckan fyllde på krigskassan med drygt 2,8 miljarder kronor i en nyemission.
De andra två är, enligt Di:s källor, den svenska mediekoncernen Bonnier, som bland annat äger Dagens industri, och riskkapitalbolaget Nordic Capital. Från Bonnier har representanter från flera koncernbolag varit närvarande vid förhandlingar, liksom Bonniers vd Tomas Franzén.
Att Bonnier och Nordic Capital är intresserade av att köpa Hemnet kunde Di avslöja redan i juni, och för ett par veckor sedan gick branschorganisationen och delägaren Mäklarsamfundet ut till vissa medlemmar och bekräftade att det pågår förhandlingar med Bonnier och Nordic Capital, uppger Di:s källor.
En viktig brytpunkt i förhandlingarna är månadsskiftet september/oktober. Då upphör exklusivitetsklausulen i det avtal som Schibsted har med de två ägare som i våras accepterade mediekoncernens bud, Swedbank och Svensk Fastighetsförmedling. Det innebär att de kan börja förhandla direkt med Bonnier och Nordic Capital, vilket det i nuläget enbart är de andra två delägarna som gör.
Men en affär kan vara klar innan dess. Eftersom det finns en hembudsklausul i det nuvarande aktieägaravtalet kan vi få se en affär där de två ägare som inte har accepterat Schibsteds bud – branschorganisationerna Mäklarsamfundet och Fastighetsmäklarförbundet – med kapital från Nordic Capital eller Bonnier köper den andel som mäklarföretagen Swedbank Fastighetsbyrån och Svensk Fastighetsförmedling vill sälja till Schibsted för totalt 750 miljoner kronor.
Samtidigt smids planer bland de mäklarföretag som endast har ett indirekt ägande i Hemnet. Bland dessa ifrågasätter många varför man skulle fortsätta annonsera på Hemnet om sajten säljs till exempelvis Schibsted.
”Vi som inte har något direktägande i Hemnet har inga avtal som förbinder oss att jobba med en sajt ägd av Schibsted. Schibsted är ett duktigt mediebolag, men det finns andra duktiga mediebolag därute. Det kan mycket väl bli så att vi som inte tjänar på det här måste hitta andra lösningar där vi får en bättre intäkt på det innehåll som vi levererar”, säger en källa.