Hoppa till innehållet

Bygghemmas nästa mål: 5 miljarder

E-handelsbolaget Bygghemma har precis gjort sitt största förvärv hittills i och med gårdagens köp av konkurrenten Furniturebox. Nu siktar Bygghemmas vd Mikael Olander på att dubbla omsättningen.

Bygghemmas vd Mikael Olander.
Bygghemmas vd Mikael Olander.

För fem år sedan omsatte Bygghemma 200 miljoner kronor. Tillväxten har sedan dess gått i raketfart genom förvärv och en stark organisk tillväxt passerade Bygghemma i fjol 2,5 miljarder kronor i omsättning enligt Mikael Olander.

”Tittar man på det inklusive Furniturebox så blir det 3 miljarder. Vi växer snabbt och med ökande lönsamhet”, säger Mikael Olander.

Bygghemma har hela tiden vuxit med underliggande lönsamhet. Bolaget hade i fjol en marginal på 4 procent. Köpet av Furniturebox finansieras av Bygghemmas huvudägare, det norska riskkapitalbolaget FSN Capital.

”Vi har följt Furniturebox jättelänge och tycker att de gjort ett kanonjobb. Sen dök de upp på marknaden så det var ett bra tillfälle i och med att de var ute till försäljning”, säger Mikael Olander.

Läs mer: Bygghemma köper Furniturebox för en halv miljard

I och med att Furniturebox var ute till försäljning fanns det flera budgivare som ville köpa bolaget, enligt Mikael Olander.

”Det var konkurrens. Det är ett bolag som är så pass stort och framgångsrikt att det fanns ett intresse från flera. Att det blev vi handlar om att vi har en bra position och kan få till synergier”, säger han.

Hur mycket Bygghemma betalade för Furniturebox har ingen av parterna gått ut med. Men eftersom bolaget är lönsamt och det varit budgivning är köpesumman sannolikt inte lägre än omsättningen som i fjol var över 400 miljoner kronor.

”Vi betalade marknadspris men anser att vi har uppsida eftersom vi har synergier”, säger Mikael Olander.

Precis som vid tidigare förvärv av till exempel Chili och Trademax kommer varumärket Furniturebox att leva vidare. Synergierna finns istället tillexempel på inköpssidan.

”Det finns delar som de är bättre än oss på och delar som vi är bättre än dem på. Vi kommer att låta det styra när vi integrerar. Men Furniturebox kommer att sitta kvar i Stockholm och vi vill inte ändra saker som fungerar”, säger Mikael Olander.

Läs mer: Nytt miljardrekord för Bygghemma

Han räknar med att Bygghemma ska fortsätta att växa kraftigt de kommande åren både genom förvärv och organiskt.

”Det finns definitivt fler bolag som är intressanta både på möbelsidan och byggsidan. Våra ägare FSN delar synen på vägen framåt och vi är redo att göra mer förvärv”.

Nästa milstolpe som Bygghemma satt upp är en fördubblad omsättning jämfört med 2016, alltså 5 miljarder kronor.

”Vi vet inte hur lång tid det tar men vi ska göra det så fort som möjligt. Målet är att dubbla omsättningen med ökad lönsamhet”, säger Mikael Olander. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera