Hoppa till innehållet

”Byggtech”-bolaget stiger på Kinaaffär

Bimobject, som erbjuder en virtuell bygglåda för byggsektorn, startar ett samriskbolag med kinesiska Jianyi Group. Närmare 110 miljoner kronor investeras. Aktien stiger på börsen.

BIMobjects vd Stefan Larsson.
BIMobjects vd Stefan Larsson.Foto: BIMobject

”Byggtech”-bolaget BIMobject meddelar under onsdagen att man tagit ett viktigt steg på den kinesiska marknaden. Detta genom ett joint venture-avtal med ett dotterbolag till Beijing Jianyi Investment Development Group (Jianyi).

Beskedet fick aktien att ta ett glädjeskutt på börsen. Vid 15-tiden hade aktiekursen stigit med 14 procent till 20,5 kronor.

Bimobject hjälper tillverkare att skapa virtuella versioner av sina produkter och lägga in dem i en visuell, så kallad BIM-databas (Building Information Modeling). Det rör sig om allt från fönster och fläktsystem till vitvaror och möbler.

Arkitekter, ingenjörer, designers och inredare kan sedan kombinera dessa i sina ritprogram och beställa dem på nätet.

Läs mer: BIMobjects vd spår digital revolution i byggsektorn

Samriskbolaget döps till Beijing International Internet Technology Limited Co (BIIT) och har redan blivit registrerat och godkänt av de kinesiska myndigheterna.

”Detta är ett stort steg för oss och det visar att vi ligger i framkant med vår teknologi. Vi är otroligt stolta över att ha rott den här första delen av affären i hamn, nu skapar vi ett potentiellt mycket starkt och effektivt partnerskap i Kina, där vår teknologi och plattform kan komma att bli centrala”, säger BIMobjects vd och grundare Stefan Larsson.

Genom samarbetet ska Jianyi och Bimobject bygga en ny gemensam molnplattform för den kinesiska marknaden. Avsikten är att Bimobject ska licensiera en del av sin teknologi till BIIT för att lägga grunden för framtida teknologisk utveckling i Kina.

Joint venture-bolaget kommer, utöver aktiekapitalet om en miljon dollar (varav Bimobject svarar för 400 000 dollar), att kapitaliseras över två år med investeringar från Jianyi på motsvarande närmare 100 miljoner kronor (12 miljoner dollar).

BIMobjects virtuella bygglåda används av byggbolag i hela världen.

”Tillsammans med Jianyi kommer vi bland annat med hjälp av deras nätverk, kontakter, investering och energi snabbt att kunna bli marknadsledande i Kina. Det ska också bli spännande att vara en del av den byggrevolution som sker i Kina. Vi kan bli en viktig part i det industriella byggandet med tillhörande e-handel”, säger vd Stefan Larsson.

Bimobject är tänkt att vara huvudleverantör av teknik, praktisk kunskap och teknisk service till BIIT genom bland annat licensiering av delar av sin teknologi och plattform.

Även efter det att BIIT blivit kapitaliserat ska Bimobject fortsatt äga 40 procent av bolaget.

Målsättningen är att BIIT inom två år skall bli marknadsledande i Kina och att bolaget, beroende på dess utveckling, skall noteras på Hong Kong-börsen.

Beijing Jianyi Investment Development Group bildades 1992 och omfattar idag verksamheter inom bygg och förvaltning, projektledning, internet-teknologi samt tillverkning och logistik.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera