Hoppa till innehållet

Caliroots kränger sneakers för 150 miljoner

Det finns pengar att hämta i streetwear på nätet. Svenska Caliroots väntas omsätta 300 Mkr i år. Sneakerförsäljningen står för hälften. ”Ketchupeffekt”, enligt vd Andreas Koschnike.

Andreas Koschnike grundade e-handlaren Caliroots 2003.
Andreas Koschnike grundade e-handlaren Caliroots 2003.

Caliroots grundades 2003 och har skaffat sig en sjävlklar position på den svenska onlinemarknaden för streetwear och sneakers.

Kläderna säljs i huvudsak via nätet men e-handlaren har anpassat sitt erbjudande till flera europeiska marknader. Det har till exempel handlat om att erbjuda försäljning i lokal valuta, bättre lösningar för att spåra paket och i vissa fall om att översätta sajtens texter till det lokala språket.

I höstas tog bolaget, som även innefattar butikskedjan Hollywood och snowboardbutiken Andmotion, in 20 miljoner kronor för fortsatt expansion från de befintliga ägarna Verdane Capital och Eequity. Investeringarna börjar ge resultat.

I fjol omsatte koncernen 197 Mkr. Den siffran ökar i år till 300 Mkr, spår vd Andreas Koschnike.

”Enligt budget ser vi ut att ligga väldigt nära det målet”, säger han.

Läs mer: Ikea miljardinvesterar i e-handel

Tillväxttakten på 50 procent följer ett antal år då bolaget såg ut att ha nått en platå.

”Jag drev bolaget själv i 11 år och kunde få upp det till 70–80 miljoner i omsättning. Sedan behövdes det kapital. Då satsade vi mycket i på interna system och ett nytt lager för att ha plats. Sedan kom ketchupeffekten”, säger Andreas Koschnike.

Men Caliroots, som har totalt 55 Mkr i riskkapital i ryggen utan att någonsin ha gått med vinst, räknar med ett nollresultat.

”Tillväxtåren ska få kosta litegrann. Det blir så när man investerar internt och tar sig fram på nya marknader. Nu har vi haft investerare som är villiga att göra det och är beredda att testa”, säger Andreas Koschnike.

Han vill inte uppge vilken vinstmarginal bolaget önskar sig, men ofta har stora e-handlare relativt snäva marginaler. Den brittiska modejätten Asos omsatte till exempel 13 miljarder kronor i fjol med en rörelsevinst på 536 Mkr, vilket motsvarar 4 procent i rörelsemarginal.

Caliroots har i dag översatt sina sajter till flera nordiska språk, franska, tyska, engelska och nederländska. Samtidigt har sajten kunder i såväl USA som Asien. Lärdomarna skiljer sig åt på varje marknad, enligt vd:n.

 

Vi kollar upp varumärken väldigt tidigt

 

”Vi ser efterhand vad för typ av produktsegment, stilar och annonser som funkar i varje land. Det kan till och med handla om olika färger på sneakers, men som tur är är det mätbart”, säger Andreas Koschnike.

Läs mer: Bakläxa för e-handlare som inte erbjuder ångerrätt

Caliroots säljer kläder från stora varumärken som Nike och Adidas till mer nischade etiketter som svenska Our Legacy. Bolaget scoutar flitigt nya märken på den amerikanska marknaden för streetwear – vilket gör att man ibland köper direkt av varumärkena utan att gå via en distributör som importerar kläderna till Sverige.

Tillvägagångssättet har enligt uppgift till Di Digital retat upp svenska kläddistributörer, som livnär sig på att koppla ihop nya varumärken med åteförsäljare.

Andreas Koschnike borstar av sig kritiken. Det krävs ingen lokalkännedom när butiken i fråga i själva verket är en globalt tillgänglig webbplats, menar han.

”Vi kollar upp varumärken väldigt tidigt och köper direkt från USA. Sedan kanske de får en lokal distributör med tiden. Många varumärken från Asien och Europa har ingen lokal distributör”, säger han.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera