Hoppa till innehållet

Carnegie-höjdare går in i student-app

Appen Shoutaway, som utvecklas av två studenter på Handelshögskolan, får ett nytillskott i styrelsen i form av Carnegies tidigare vd Thomas Eriksson.

Gustaf Hegelund och Theodor Tell, Shoutaway
Gustaf Hegelund och Theodor Tell, Shoutaway

Handels-studenterna Theodor Tell och Gustaf Hegelund blev i höstas antagna till Handelshögskolans inkubator SSE Business Lab. De har utvecklat appen Shoutaway där användaren kan göra tidsbegränsade incheckningar, såkallade shouts.

Tanken är att appen ska användas för att berätta för vänkretsen var man befinner sig, till exempel för att bjuda in till en spontan middag eller after work.

Läs även: Shoutaway fick platsen hos prestigeinkubatorn

Appen släpptes för nedladdning i början av november och har nu ungefär 10 000 användare. Framförallt har den fått fäste på universitet och högskolor, säger medgrundaren Theodor Tell.

Nu får bolaget ett första kapitaltillskott på 800 000 kronor från fyra privata affärsänglar. En av dem är finanstungviktaren Thomas Eriksson, tidigare vd på Carnegie, som också tar plats i bolagets styrelse.

De övriga investerarna är den tidigare Catella-chefen Bo Pettersson, Göran Mostberg samt Lars Källholm med ett förflutet på finansbolaget UBS.  

“Jag kom i kontakt med Bo Pettersson genom en bekant. Jag tänkte att det kan väl aldrig vara fel att göra en pitch. Två veckor senare hörde han av sig och sa att han hittat ett par andra personer som var intresserade”, säger Theodor Tell.

Jag tänkte att det kan väl aldrig vara fel att göra en pitch. 

Pengarna ska gå till marknadsföring samt vidare utveckling av appen. Med 10 000 användare har bolaget den “kritiska massa” som behövs för att testa produkten, säger Theodor Tell, men det ska sägas att grundarna har en bra bit kvar till de 220 000 användare de siktar på innan 2016 är slut.

På sikt hoppas Shoutaway kunna tjäna pengar på betalda “shouts” från företag, till exempel restauranger som vill marknadsföra ett tidsbegränsat erbjudande till folk som befinner sig i närheten.

“Men fokus nu kommer att vara produktutveckling, för att säkerställa att aktiviteten bibehålls i takt med att användarbasen blir större. Affärsmodellen kommer vi att implementera därefter”, säger Gustaf Hegelund.

Någon kontorsplats behövs dock inte än. Theodor Tell och Gustaf Hegelund har kvar sina skrivbordsplatser hos SSE Business Lab fram till sommaren.

“Det beror på hur många andra som vill in, men vi räknar med att få vara kvar till juni åtminstone”, säger Gustaf Hegelund.

Läs även: Tunga namn till Handelshögskolans startupinkubator

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera