Hoppa till innehållet

Casinosajterna slår svenskt rekord i hyckleri

Alla tar avstånd, ingen gör någonting. Nätspelsjättarnas annonser på piratsajter – och bankernas tysta medgivande – är en uppvisning i närmast gränslös dubbelmoral. 

Daniel Goldberg är redaktionschef på Di Digital
Daniel Goldberg är redaktionschef på Di DigitalFoto: Joey Abrait

“Vi accepterar inte att man marknadsför sig på denna typ av sajter”, så säger Malin Sparf-Rydberg, kommunikationsansvarig på Betsson, när Di Digital – ännu en gång – ertappar bolaget med att köpa annonsplats på fildelningssajten The Pirate Bay.

“Detta är frågeställningar vi kontinuerligt arbetar med”, säger Philip Doftvik, chef för investerarrelationer på börsnoterade Leovegas, om att annonsera på fildelningssajter.

Hur svårt ska det vara?

Ungefär samma sak sa han för ett halvår sedan. Ändå fortsätter Leovegas att köpa annonsplats på flera av nätets största piratsajter.

Hur svårt ska det vara?

För tydlighetens skull: Spelbolagen får givetvis annonsera var de vill. Deras verksamhet är att få så många svenskar som möjligt att slösa bort sina sparpengar vid digitala pokerbord och enarmade banditer. Om det är så att annonser på fildelningssidor funkar bäst för detta så kör hårt.

Men då borde de stå för saken. Istället för att, som nu, hoppas på att ingen märker någonting för att sedan skylla på underleverantörer när man ertappas med byxorna nere. 

Självklart kan casinobolagen ställa krav på affiliatenätverken – de annonsföretag som sköter bokningarna på ovan nämnda sajter – om att svartlista sajter de inte vill synas på. Om det inte funkar så är det bara att byta leverantör. Är det något som finns i överflöd på internet så är det lediga annonsytor.

Alternativet är att, som nu, fortsätta ragga spelare jämte nakna kroppar och piratkopierade filmer. Men då vore det klädsamt att sluta ljuga om att man gör allt i sin makt för att sätta stopp för just det.

Om fildelningssidor funkar bäst för detta så kör hårt. Men då borde de stå för saken.

Den större, mer allvarliga frågan, rör ägarbolagen. Snart sex månader har gått sedan Handelsbanken, Swedbank Robur och AMF Fonder alla tog kraftigt avstånd från porr- och piratannonserna och krävde bättring från casinobolagen. Ändå har i praktiken ingenting hänt.

Det är samma banker som älskar att rama in sina verksamheter med fina ord om etiska fonder och hållbara investeringar.

Hur mycket tyngd ligger bakom de orden? Hur mycket inflytande har Swebank Robur, största ägare i Betsson, och AMF Fonder, med ägande i både Betsson och Leovegas, i sina portföljbolag?

Om svaret på den frågan ska bli något annat än “inget alls” så är det hög tid att gå från ord till handling. Eller helt enkelt tillstå att avkastning är viktigare än affärsetik.

Fotnot: Denna text angav tidigare felaktigt att spelbolagen hade annonserat på porr- och piratsajter. Det var fallet i mars, men under Di Digitals uppföljning framkom endast annonser på piratsajter.

Läs även: Trots ägarkritiken – svenska nätcasinon fortsätter ragga på piratsajter

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera