“Vi accepterar inte att man marknadsför sig på denna typ av sajter”, så säger Malin Sparf-Rydberg, kommunikationsansvarig på Betsson, när Di Digital – ännu en gång – ertappar bolaget med att köpa annonsplats på fildelningssajten The Pirate Bay.
“Detta är frågeställningar vi kontinuerligt arbetar med”, säger Philip Doftvik, chef för investerarrelationer på börsnoterade Leovegas, om att annonsera på fildelningssajter.
Hur svårt ska det vara?
Ungefär samma sak sa han för ett halvår sedan. Ändå fortsätter Leovegas att köpa annonsplats på flera av nätets största piratsajter.
Hur svårt ska det vara?
För tydlighetens skull: Spelbolagen får givetvis annonsera var de vill. Deras verksamhet är att få så många svenskar som möjligt att slösa bort sina sparpengar vid digitala pokerbord och enarmade banditer. Om det är så att annonser på fildelningssidor funkar bäst för detta så kör hårt.
Men då borde de stå för saken. Istället för att, som nu, hoppas på att ingen märker någonting för att sedan skylla på underleverantörer när man ertappas med byxorna nere.
Självklart kan casinobolagen ställa krav på affiliatenätverken – de annonsföretag som sköter bokningarna på ovan nämnda sajter – om att svartlista sajter de inte vill synas på. Om det inte funkar så är det bara att byta leverantör. Är det något som finns i överflöd på internet så är det lediga annonsytor.
Alternativet är att, som nu, fortsätta ragga spelare jämte nakna kroppar och piratkopierade filmer. Men då vore det klädsamt att sluta ljuga om att man gör allt i sin makt för att sätta stopp för just det.
Om fildelningssidor funkar bäst för detta så kör hårt. Men då borde de stå för saken.
Den större, mer allvarliga frågan, rör ägarbolagen. Snart sex månader har gått sedan Handelsbanken, Swedbank Robur och AMF Fonder alla tog kraftigt avstånd från porr- och piratannonserna och krävde bättring från casinobolagen. Ändå har i praktiken ingenting hänt.
Det är samma banker som älskar att rama in sina verksamheter med fina ord om etiska fonder och hållbara investeringar.
Hur mycket tyngd ligger bakom de orden? Hur mycket inflytande har Swebank Robur, största ägare i Betsson, och AMF Fonder, med ägande i både Betsson och Leovegas, i sina portföljbolag?
Om svaret på den frågan ska bli något annat än “inget alls” så är det hög tid att gå från ord till handling. Eller helt enkelt tillstå att avkastning är viktigare än affärsetik.
Fotnot: Denna text angav tidigare felaktigt att spelbolagen hade annonserat på porr- och piratsajter. Det var fallet i mars, men under Di Digitals uppföljning framkom endast annonser på piratsajter.
Läs även: Trots ägarkritiken – svenska nätcasinon fortsätter ragga på piratsajter