Hoppa till innehållet

Catena köper sportsbetting-bolag – aktien stiger

Catena Media förvärvar Spelbloggare.se och lanserar i Storbritannien. Affären är casinobolagets första intåg i sportsbetting-branschen. Aktien stiger på beskedet.

Catena Medias vd Robert Andersson.
Catena Medias vd Robert Andersson.

Catena Media fortsätter att växa inom sitt område ”leads-generering”, det vill säga att jaga kunder åt casino- och bettingbolag. Under måndagen stod det klart att man förvaltar de huvudsakliga tillgångarna i det svenska sportaffiliate-bolaget Spelbloggare.se.

Köpeskillingen uppgår till 23,4 Mkr (2,5 miljoner euro), med en tilläggsköpeskilling om maximalt ytterligare 23,4 Mkr.

Aktien steg på beskedet. Tio minuter efter börsens öppning hade aktiekursen stigit med drygt 6 procent till 54,25 kronor.

Catena Media har de senaste veckorna även lanserat sin egen sportsbetting-affiliate i Storbritannien med domänen Latestbettingsites.

Detta, tillsammans med förvärvet, innebär att Catena Media tar steget in i den stora sportsbetting-branschen, vilket är en ny marknad för bolaget.

”För oss är det ett naturligt steg och i linje med vår vision att bli den ledande affiliate-bolaget i hela igaming-industrin. Tidpunkten för förvärvet är också strategiskt, eftersom vi går mot en sommar med många stora idrottsevenemang”, säger Robert Andersson, vd för Catena Media.

Catena Media förvärvar samtliga affiliate-relaterade tillgångar och den underliggande tekniken från den svenska sportaffiliate-bolaget Sportbloggare. Bolagets nuvarande intäktstakt ligger på 1,9 Mkr (200 000 euro) per kvartal med en rörelsemarginal kring 70 procent. Catena Media ska konsolidera den förvärvade verksamheten från och med juli 2016.

Innehåll från ExobeAnnons

Hur hittar jag kollegornas löner med hjälp av Copilot?

Allt fler svenska företag och organisationer inser vilka enorma vinster som finns att vänta genom att implementera Copilot för Microsoft 365. Men det uppstår också en hel del frågor kring säkerhet och personlig integritet. Behöver man som anställd vara orolig för att känslig information sipprar ut? Nej, inte om man hanterar sin data på rätt sätt, enligt branschexperterna.

En av de vanligaste farhågorna kring Copilot för Microsoft 365 handlar om hur konfidentiell data hanteras och teoretiskt sett skulle kunna bli tillgänglig för alla. Men enligt Exobe, som är en av Microsofts partners på den svenska marknaden, finns ingen anledning till oro så länge man har en tydlig struktur för datahantering. Den som hoppas kunna få tag på kollegornas löneuppgifter eller andra personkänsliga dokument kommer att bli besvikna. Jonas Törner är AI Copilot & Employee Experience Specialist och hjälper företag att skapa värde av sina Copilot-licenser:

– Det är viktigt att komma ihåg att Copilot inte kan göra någonting som inte medarbetarna själva kan göra. I princip är Copilot bara en väldigt avancerad sökmotor. Så om medarbetarna redan idag har tillgång till sina kollegors löneuppgifter, ja då kommer Copilot i teorin att hitta dessa dokument. Copilot har dock begränsningar kopplade till just person- och andra känsliga uppgifter. Men om fallet är detta behöver man fundera över sin datahantering, snarare än att se Copilot som det stora hotet. 

Vill se ökad förståelse

Enligt Törner behöver alla företag som är nyfikna på att implementera Copilot börja med att se över sina rutiner och städa bland befintlig data, samt definiera vilka Teamsgrupper som ska vara publika och vilka som ska vara privata. Genom att endast nyttja privata Teamsgrupper för känslig information kan man vara säker på att informationen stannar inom teamets väggar.

Ansvarsfull utveckling av AI-tjänster

Microsoft utvecklar systematiskt sina AI-tjänster och har frågor som rör integritet och säkerhet allra högst upp på agendan. Till exempel delar Copilot aldrig data mellan olika företag eller organisationer.

– Företagen äger sin egen data. Det innebär att Copilot bara kan träna på, och dra nytta av, den data som finns tillgänglig inom en viss organisation. Så ett företag med mycket data i molnet kommer snabbt att få större nytta av Copilot än ett företag med begränsad mängd data. Detta gör också att värdet av investeringen kommer att öka lavinartat med tiden. De företag som inser värdet och dynamiken redan nu kommer att kunna ta ett rejält försprång på marknaden, avslutar Jonas Törner.

 

Mer från Exobe

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exobe och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera