Hoppa till innehållet

Chalmers Ventures: “Göteborg har större bredd än Stockholm”

Ihopslagningen av Chalmers inkubatorer och investeringsprogram har gett nya Chalmers Ventures ett investeringskapital på 300 miljoner kronor. Den nya organisationen vill inte bara sätta Göteborgs startup-scen på den svenska kartan – utan på den globala.

Göteborg är inte det första man tänker på när man tänker på den blomstrande svenska startupscenen. Det är någonting som man på Chalmers Ventures försöker ändra på. Sedan ihopslagningen av flera olika småbolag inom Chalmerskoncernen har investeringsmöjligheterna vuxit.

”Nu kan vi fungera under ett varumärke, och nu har vi mycket mer investeringskapital”, säger Linnea Lindau, som tillträdde som vd för Chalmers Ventures i september.

De 300 miljoner kronorna, som Chalmers Ventures nu har tillgång till under en tio-årsperiod, har tidigare placerats i aktier i storbolag som Ericsson och Volvo. Nu ska kapitalet i stället gå till att investera i de startupbolag som högskolan tar in till sina inkubatorprogram och delvis i efterföljande investeringar.

”Vår ambition är att vi ska investera i 20–25 bolag per år. Det är en ganska hög ambition om vi tittar på de tidiga skedena för att sedan också kunna följa med och göra fler investeringar i vissa av dem”, säger Linnea Lindau.

Läs även: Chalmers storsatsar på startups – ska investera 300 miljoner i unga teknikbolag

Startup-scenen i Göteborg har ett annat fokus än den Stockholmska. Om tekniken från huvudstaden till stor del används i användarvänliga konsumenttjänster så går den mer till lösningar inom medicin, industri eller energi i Göteborg.

Det är även något som syns på de företag som Chalmers Ventures lyfter fram som sina framgångsbolag. Vehco, Avinode, Oxeon, Immunicum och Minesto är inte företag som folk i allmänhet har hört talats om men i sina olika nischer går de bra. Och tror man att förebilder är en anledning till varför nya bolag väljer ett visst fokus så finns det gott om bevis för den teorin i Göteborg.

”Det är inte så att vi har ett specifikt fokus men i jämförelse med det som dyker upp i Stockholm så har vi en större bredd här”, säger Linnea Lindau.

I jämförelse med det som dyker upp i Stockholm så har vi en större bredd här.

Av Chalmers Ventures portfölj på 70 bolag ska 20 procent ha en koppling till hållbarhet, enligt Linnea Lindau. Och av de 12 företag som Di Digital fick träffa på Chalmers Ventures hade en tredjedel ett fokus på antingen medicin, energi eller jordbruk.

Ett av företagen är 1928 Diagnostics, som har kommit fram till en lösning som urskiljer resistenta bakterier från prover dubbelt så snabbt i jämförelse med nuvarande teknik. Ett annat är Trine som kopplar samman privata investeringar med solenergi i utvecklingsländer. Ett tredje är jordbruksvänliga Farmdrones, som Di Digital tidigare skrivit om

”Vi har en verkstadsindustri och på något sätt tycker jag att startups här är präglade av det också”, säger Linnea Lindau.

Men med verkstad är det inte varvsindustrin som Linnea Lindau först och främst tänker på utan snarare på regionens arbetsmoral. Hon ser däremot ett problem att både startups och investerare i Göteborg är sämre på att kommunicera än de i Stockholm. 

”Det är inte så mycket snack men mycket verkstad”, som hon uttrycker det.

Men lillebrorskomplexet som Göteborg ofta förknippas med vill hon inte späda på:

”Vi ska titta mer på den globala konkurrensen som finns och jämföra oss med de internationella universitet med liknande program. Vi ser inte att vi tar upp någon kamp med Stockholm utan vi ska bygga på våra unika fördelar.”

Andra verksamma i Göteborg pekar på utbudet av forskning och duktiga utvecklare och programmerare som fördelar för staden. Vad Göteborg däremot saknar är tunga riskkapitalbolag,  vilket gör resorna till Stockholm viktiga.

”Om vi inte regelbundet skulle åka fram och tillbaka till Stockholm för att bygga relationer för våra startups så skulle vi snart försvinna. Man får anpassa sig till situationen”, säger Linnea Lindau.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera