Vem som helst ska med relativt enkla medel kunna skapa proffsigt komponerad digital musik. Det är visionen som bär synthtillverkaren Teenage Engineering, som sedan 2007 har skapat ljudprodukter och instrument som kunderna i princip kan bära omkring på fickan.
”Vi försöker aktivera användaren på ett eller annat sätt. Vi ser det som att vi finns i gränslandet mellan skapande och underhållning”, säger Jesper Kouthoofd, en av bolagets grundare som innan dess lade grund för reklambyrån och sedermera klädmärket Acne.
ssT4YVTNAQ4
Affärsmodellen tickar på. Under 2015 omsatte Teenage Engineering 55 Mkr, en ökning med 50 procent jämfört med 2014. Dock går bolaget alltjämt med förlust.
Det är till stor del samarbetet med Cheap Monday – som säljer bolagets enklaste och billigaste syntmodell hittills – som har höjt försäljningen, säger Jesper Kouthoofd.
”Det bidrog stort. Med den typen av produkter blir det en mycket större volym än vad vi brukar ha. Det är tre produkter och många accessoarer som bidrar”, säger han.
Läs mer: Svenska Auxy blev Apples favorit – nu släpps en ny version
Prototyperna till bolagets instrument tas fram i ett garage på Södermalm och tillverkas sedan i Kina. Bolaget har i dag drygt 25 anställda, i huvudsak i Stockholm men också i London och Kina.
De stilrena syntharna syntharna är knappast ett hobbyprojekt, enligt grundaren. Tanken är att sammanföra musikskapandet med andra aktiviteter. En förebild är japanska Nintendo, som kombinerade träningskulturen med dataspel med sin populära spelkonsoll Wii.
Vi tänker att alla ska ha en synth i handen
”Studerar man Nintendo lite närmare så är deras strategi egentligen bara att alla ska ha en Game Boy i handen varesig man är gammal eller ung. Vi tänker att alla ska ha en synth i handen. Om du tänker att du kopplar ihop en synt med fitness, till exempel, så kan du knyta an det till joggingkulturen och allt det. Så kan man kanske skapa musik medans man springer. Då kan det plötsligt bli mycket större”, säger Jesper Kouthoofd.
Läs mer: Här är svenskarna som hyllas av Apple
Samarbetet med Cheap Monday, som är en del av H&M, är ett steg i ledet att bredda Teenage Engineering från en omtalad nischprodukt till något mycket större.
”Vi har alltid velat ligga bra i pris men ändå leverera när det gäller funktion och kvalitet. Det kan man först göra när man kommer upp i volym. Med 5 000 enheter per år är det svårt att få ner prislappen. Vi börjar hitta en balans mellan pris, volym och funktionalitet”, säger Jesper Kouthoofd.
Den portabla synthen OP-1 är en av Teenage Engineerings dyrare produkter, med en prislapp på drygt 8 000 kronor.
Teenage Engineering är till stor del finansierat av sina åtta partners. Totalt har bolaget tagit in omkring 30 Mkr i kapital.
Under våren lanserar bolaget ett samarbete med Impossible, ett Berlin-baserat bolag som 2008 köpte den sista fabriken som tillverkade Polaroid-film.
"Vi har tagit fram en produkt med dem som är något helt annat. Det handlar mindre om ljud och mer om bilder”, säger Jesper Kouthoofd.