Det har gått drygt två år sedan Di:s Digitalpodden först uppmärksammade startupbolaget och budtjänsten Urb-it. Bolagets plattform låter butiker erbjuda snabb och personlig leverans av sina varor med hjälp av frilansande ”Urbers” som tar emot beställningar genom en app i telefonen och levererar dem direkt till kund inom en timme.
Bakom Urb-it står Citymails grundare Bror-Anders Månsson och dess förre vd Mats Forsberg, numera vd på Urb-it. Bolaget har även lockat till sig riskkapital från en rad finansprofiler som Erik Penser, Erik Mitteregger, Carl Palmstierna och Lage Jonason, som är ordförande för Urb-it.
Det stämmer att vi inte har gigantiska tillväxttal
Sedan starten har Urb-it tagit in cirka 100 miljoner kronor i riskkapital, lanserat tjänsten i Stockholm, samt påbörjat utrullningen i London och Paris.
I början av mars uppgav ordförande Lage Jonason för Dagens Industri att Urb-it skulle börsnoteras redan innan sommaren.
”Urb-it har kommit mycket långt fram i sin teknikutveckling – nu är det dags att använda sig av börsen som finansieringskälla”, sa han då.
Enligt källor till Di Digital är ambitionen att ta in cirka 75 miljoner kronor i samband med en nyemission. Pengarna ska bland annat användas till marknadsföring av Urb-its app.
”Jag vill inte kommentera den typen av siffror. Men det pågår ett gediget arbete inför noteringen som ska ske innan sommaren. Vi är snart klara med de sista ankarinvesterarna och efter det går vi ut med prospektet”, säger Mats Forsberg, vd för Urb-it.
Men Urb-it har stora utmaningar inför noteringen. Intäkterna är exempelvis små: mindre än 5 miljoner kronor i fjol, enligt uppgift till Di Digital. Tillväxten uppges dessutom vara närmast obefintlig på huvudmarknaden i Stockholm. Detta samtidigt som man har ett 50-tal avlönade medarbetare och ett flertal konsulter på kontoret.
”Det stämmer att vi inte har gigantiska tillväxttal. Men antalet anslutna butiker växer med 15 per vecka just nu. Vi följer vår plan av att först integrera med butiker och sedan lansera vår app mot konsument”, säger vd Mats Forsberg.
I Stockholm har Urb-it idag 60 butiker appen. Som exempel kan nämnas elektronikkedjorna Media Markt och Siba, klädbutikerna J Lindeberg och A Day's March samt nischbutiker som Ballongverkstan.
Läs mer: Urb-it tar in nya miljoner
Men användandet är relativt lågt. Sedan starten har cirka 600 ”Urbers” utbildats. Men enligt Di Digitals källor är endast ett 20-tal aktiva, med flera leveranser per dag eller vecka.
Vd Mats Forsberg ger en delvis annan bild.
”Jag skulle säga att en tredjedel av våra 600 Urbers är aktiva och kollar appen för uppdrag. Men i takt med att vi ökar marknadsföring mot konsument kommer uppdragen att bli fler”, säger han.
Urb-it har även drabbats av strömavhopp. Sedan årsskiftet har bolaget bland annat förlorat sin Stanford-utbildade finanschef Adam Rosenholm, sin CTO Elie Lythreatis, sin marknads- och säljchef Jacob Lovén, samt projektledaren Jahangir Ekhlasi, merparten av säljteamet och flera utvecklare.
”Det stämmer att vår CTO sa upp sig under fjärdekvartalet och att vår CFO slutar nu. Han fokuserade ju på riskkapitalsektorn som är en kompetens som inte behövs längre. Att vissa väljer att gå vidare efter en kortare tid är inte konstigt när vi växer snabbt och anställer folk”, säger vd:n.
Läs mer: Urb-it betalar it-konsulter med aktier
En förklaring till avhoppen uppges vara konflikter över bolagets framtida strategi. Många chefer anser att tjänsten bör breddas och bli en öppen budtjänst, eller en plattform för frilansare inom andra branscher. Vd och ordförande har dock valt att fortsätta enligt plan.
”Jag tycker att det är viktigt att behålla vårt fokus och inte bli för spretiga. I dag är Urb-it ett nytt sätt att handla från fysiska butiker. Vi vill bli klara med det först. Sedan är möjligt att plattformen kan användas för annat längre fram”, säger vd Mats Forsberg.
Han anser att det trots alla utmaningar är rätt läge att notera Urb-it.
”Intresset för skalbara plattformsbolag är stort just nu. Dessutom passar det bra för oss att befinna oss i en publik miljö när vi går ut med ett mer publikt erbjudande och på allvar börjar marknadsföra Urb-it som varumärke och app”, säger han.
Mer om Urb-its kris i senaste Digitalpodden:
https://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden170426
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.
För att nås av nyheterna först: