Hoppa till innehållet

Chefsflykt inför Urb-its börsnotering

Startupbolaget Urb-it skakas av en serie chefsavhopp inför sin planerade börsnotering. Bland annat har finanschefen, teknikchefen och marknadschefen lämnat bolaget som även lider av stora förluster och låg tillväxt. 

Urb-its ordförande Lage Jonason och vd Mats Forsberg.
Urb-its ordförande Lage Jonason och vd Mats Forsberg.Bild: Amanda Lindgren

Det har gått drygt två år sedan Di:s Digitalpodden först uppmärksammade startupbolaget och budtjänsten Urb-it. Bolagets plattform låter butiker erbjuda snabb och personlig leverans av sina varor med hjälp av frilansande ”Urbers” som tar emot beställningar genom en app i telefonen och levererar dem direkt till kund inom en timme.

Bakom Urb-it står Citymails grundare Bror-Anders Månsson och dess förre vd Mats Forsberg, numera vd på Urb-it. Bolaget har även lockat till sig riskkapital från en rad finansprofiler som Erik Penser, Erik Mitteregger, Carl Palmstierna och Lage Jonason, som är ordförande för Urb-it.

Det stämmer att vi inte har gigantiska tillväxttal 

Sedan starten har Urb-it tagit in cirka 100 miljoner kronor i riskkapital, lanserat tjänsten i Stockholm, samt påbörjat utrullningen i London och Paris. 

I början av mars uppgav ordförande Lage Jonason för Dagens Industri att Urb-it skulle börsnoteras redan innan sommaren.

”Urb-it har kommit mycket långt fram i sin teknikutveckling – nu är det dags att använda sig av börsen som finansieringskälla”, sa han då.

Enligt källor till Di Digital är ambitionen att ta in cirka 75 miljoner kronor i samband med en nyemission. Pengarna ska bland annat användas till marknadsföring av Urb-its app. 

”Jag vill inte kommentera den typen av siffror. Men det pågår ett gediget arbete inför noteringen som ska ske innan sommaren. Vi är snart klara med de sista ankarinvesterarna och efter det går vi ut med prospektet”, säger Mats Forsberg, vd för Urb-it.

Men Urb-it har stora utmaningar inför noteringen. Intäkterna är exempelvis små: mindre än 5 miljoner kronor i fjol, enligt uppgift till Di Digital. Tillväxten uppges dessutom vara närmast obefintlig på huvudmarknaden i Stockholm. Detta samtidigt som man har ett 50-tal avlönade medarbetare och ett flertal konsulter på kontoret.

”Det stämmer att vi inte har gigantiska tillväxttal. Men antalet anslutna butiker växer med 15 per vecka just nu. Vi följer vår plan av att först integrera med butiker och sedan lansera vår app mot konsument”, säger vd Mats Forsberg.

I Stockholm har Urb-it idag 60 butiker appen. Som exempel kan nämnas elektronikkedjorna Media Markt och Siba, klädbutikerna J Lindeberg och A Day's March samt nischbutiker som Ballongverkstan. 

Läs mer: Urb-it tar in nya miljoner 

Men användandet är relativt lågt. Sedan starten har cirka 600 ”Urbers” utbildats. Men enligt Di Digitals källor är endast ett 20-tal aktiva, med flera leveranser per dag eller vecka. 

Vd Mats Forsberg ger en delvis annan bild. 

”Jag skulle säga att en tredjedel av våra 600 Urbers är aktiva och kollar appen för uppdrag. Men i takt med att vi ökar marknadsföring mot konsument kommer uppdragen att bli fler”, säger han. 

Urb-it har även drabbats av strömavhopp. Sedan årsskiftet har bolaget bland annat förlorat sin Stanford-utbildade finanschef Adam Rosenholm, sin CTO Elie Lythreatis, sin marknads- och säljchef Jacob Lovén, samt projektledaren Jahangir Ekhlasi, merparten av säljteamet och flera utvecklare.

”Det stämmer att vår CTO sa upp sig under fjärdekvartalet och att vår CFO slutar nu. Han fokuserade ju på riskkapitalsektorn som är en kompetens som inte behövs längre. Att vissa väljer att gå vidare efter en kortare tid är inte konstigt när vi växer snabbt och anställer folk”, säger vd:n.

Läs mer: Urb-it betalar it-konsulter med aktier

En förklaring till avhoppen uppges vara konflikter över bolagets framtida strategi. Många chefer anser att tjänsten bör breddas och bli en öppen budtjänst, eller en plattform för frilansare inom andra branscher. Vd och ordförande har dock valt att fortsätta enligt plan.

”Jag tycker att det är viktigt att behålla vårt fokus och inte bli för spretiga. I dag är Urb-it ett nytt sätt att handla från fysiska butiker. Vi vill bli klara med det först. Sedan är möjligt att plattformen kan användas för annat längre fram”, säger vd Mats Forsberg.

Han anser att det trots alla utmaningar är rätt läge att notera Urb-it.

”Intresset för skalbara plattformsbolag är stort just nu. Dessutom passar det bra för oss att befinna oss i en publik miljö när vi går ut med ett mer publikt erbjudande och på allvar börjar marknadsföra Urb-it som varumärke och app”, säger han.


Mer om Urb-its kris i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden170426

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.

För att nås av nyheterna först:

Foto:

 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera