Match2one har genom artificiell intelligens och maskininlärningsalgoritmer tagit fram en plattform för små och medelstora företag att skapa digitala annonskampanjer. Bolaget har i dag 17 anställda i Stockholm, London och Kiev och har under året tagit del av acceleratorprogrammet på Sting Accelerate.
I maj kunde Di Digital rapportera att Match2one tagit in 3 miljoner kronor från bland andra Cint-grundaren Bo Mattsson (NTL) och Hyper Island-grundaren Fredrik Månsson (NTL).
Nu tar bolaget in ytterligare 3 Mkr. Bo Mattsson är med även denna gång. Andra investerare är advokaten Johan Sahlstrand (NTL) och Lars Lindgren (NTL), som tidigare investerat i Doctrin (NTL), en digital tjänsteleverantör till sjukvården, och bostadssajten Qasa (NTL). De två sistnämnda investerar även via Propell Capital (NTL), som startats i samarbete med Sting. Kapitalrundan sker till en värdering på 33 Mkr, vilket är dubbelt så mycket som vid förra rundan.
Match2ones (NTL) ambition är att öka tillväxttakten med sin själv-service-produkt hjälper e-handlare och mediebyråer att förbättra sin digitala annonsering. Via plattformen får annonsörer tillgång till en interaktiv rapportering.
”Vi vill öka tillväxttakten för att stärka vår position på den ständigt föränderliga ad-tech-marknaden”, säger vd och medgrundare Mikael Kreuger (NTL).
Match2one menar att det är svårt för mindre aktörer att använda sig av så kallade programmatic-lösningar eftersom nuvarande system ofta är reserverade för större bolag och kräver höga minimuminvesteringar. Målet är att erbjuda en tjänst som det är lätt att komma igång med, utan minimuminvestering.
”Komplexa plattformar kräver att du har personal som kan hantera dem. Vi vill erbjuda en enkel produkt där du skapar annonser och kampanjer själv. Programmatic är fortfarande svårt och otillgängligt för många, och det vill vi ändra på”, säger Mikael Kreuger.
Bolaget släppte en testversion av sin produkt i oktober. Nu är det skarpt läge och bolaget uppskattar omsätta cirka 500 000 kronor under december månad.
”Vi växer fort just nu”, säger Mikael Kreuger.
Antalet medarbetare ska öka under 2017, och bolaget kommer att anpassas till nya spelregler i nya marknader. Därmed förutspås högre kostnader och ett större investeringsbehov nästa år.
NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen.