Hoppa till innehållet

Cint-grundaren dubblar värderingen på Match2one

Adtechbolaget Match2one lanserar skarpt, tar in 3 miljoner kronor och dubblar sin värdering till 33 miljoner. Bakom den senaste investeringen står bland andra Cint-grundaren Bo Mattsson.

Match2one-gänget. Stående från vänster: Ted Sahlström, produktchef och medgrundaren Mosse Sahlström, kundanvsarig. Sittande från vänster: Hong Yu, interaktionsdesigner, Mikael Kreuger, vd och medgrundare, samt Helena Stening, UX-designer.
Match2one-gänget. Stående från vänster: Ted Sahlström, produktchef och medgrundaren Mosse Sahlström, kundanvsarig. Sittande från vänster: Hong Yu, interaktionsdesigner, Mikael Kreuger, vd och medgrundare, samt Helena Stening, UX-designer.

Match2one har genom artificiell intelligens och maskininlärningsalgoritmer tagit fram en plattform för små och medelstora företag att skapa digitala annonskampanjer. Bolaget har i dag 17 anställda i Stockholm, London och Kiev och har under året tagit del av acceleratorprogrammet på Sting Accelerate.

I maj kunde Di Digital rapportera att Match2one tagit in 3 miljoner kronor från bland andra Cint-grundaren Bo Mattsson (NTL) och Hyper Island-grundaren Fredrik Månsson (NTL).

Nu tar bolaget in ytterligare 3 Mkr. Bo Mattsson är med även denna gång. Andra investerare är advokaten Johan Sahlstrand (NTL) och Lars Lindgren (NTL), som tidigare investerat i Doctrin (NTL), en digital tjänsteleverantör till sjukvården, och bostadssajten Qasa (NTL). De två sistnämnda investerar även via Propell Capital (NTL), som startats i samarbete med Sting. Kapitalrundan sker till en värdering på 33 Mkr, vilket är dubbelt så mycket som vid förra rundan.

Match2ones (NTL) ambition är att öka tillväxttakten med sin själv-service-produkt hjälper e-handlare och mediebyråer att förbättra sin digitala annonsering. Via plattformen får annonsörer tillgång till en interaktiv rapportering.

”Vi vill öka tillväxttakten för att stärka vår position på den ständigt föränderliga ad-tech-marknaden”, säger vd och medgrundare Mikael Kreuger (NTL).

Match2one menar att det är svårt för mindre aktörer att använda sig av så kallade programmatic-lösningar eftersom nuvarande system ofta är reserverade för större bolag och kräver höga minimuminvesteringar. Målet är att erbjuda en tjänst som det är lätt att komma igång med, utan minimuminvestering.

”Komplexa plattformar kräver att du har personal som kan hantera dem. Vi vill erbjuda en enkel produkt där du skapar annonser och kampanjer själv. Programmatic är fortfarande svårt och otillgängligt för många, och det vill vi ändra på”, säger Mikael Kreuger.

Bolaget släppte en testversion av sin produkt i oktober. Nu är det skarpt läge och bolaget uppskattar omsätta cirka 500 000 kronor under december månad.

”Vi växer fort just nu”, säger Mikael Kreuger.

Antalet medarbetare ska öka under 2017, och bolaget kommer att anpassas till nya spelregler i nya marknader. Därmed förutspås högre kostnader och ett större investeringsbehov nästa år.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera