Hoppa till innehållet

Cint-grundaren dubblar värderingen på Match2one

Adtechbolaget Match2one lanserar skarpt, tar in 3 miljoner kronor och dubblar sin värdering till 33 miljoner. Bakom den senaste investeringen står bland andra Cint-grundaren Bo Mattsson.

Match2one-gänget. Stående från vänster: Ted Sahlström, produktchef och medgrundaren Mosse Sahlström, kundanvsarig. Sittande från vänster: Hong Yu, interaktionsdesigner, Mikael Kreuger, vd och medgrundare, samt Helena Stening, UX-designer.
Match2one-gänget. Stående från vänster: Ted Sahlström, produktchef och medgrundaren Mosse Sahlström, kundanvsarig. Sittande från vänster: Hong Yu, interaktionsdesigner, Mikael Kreuger, vd och medgrundare, samt Helena Stening, UX-designer.

Match2one har genom artificiell intelligens och maskininlärningsalgoritmer tagit fram en plattform för små och medelstora företag att skapa digitala annonskampanjer. Bolaget har i dag 17 anställda i Stockholm, London och Kiev och har under året tagit del av acceleratorprogrammet på Sting Accelerate.

I maj kunde Di Digital rapportera att Match2one tagit in 3 miljoner kronor från bland andra Cint-grundaren Bo Mattsson (NTL) och Hyper Island-grundaren Fredrik Månsson (NTL).

Nu tar bolaget in ytterligare 3 Mkr. Bo Mattsson är med även denna gång. Andra investerare är advokaten Johan Sahlstrand (NTL) och Lars Lindgren (NTL), som tidigare investerat i Doctrin (NTL), en digital tjänsteleverantör till sjukvården, och bostadssajten Qasa (NTL). De två sistnämnda investerar även via Propell Capital (NTL), som startats i samarbete med Sting. Kapitalrundan sker till en värdering på 33 Mkr, vilket är dubbelt så mycket som vid förra rundan.

Match2ones (NTL) ambition är att öka tillväxttakten med sin själv-service-produkt hjälper e-handlare och mediebyråer att förbättra sin digitala annonsering. Via plattformen får annonsörer tillgång till en interaktiv rapportering.

”Vi vill öka tillväxttakten för att stärka vår position på den ständigt föränderliga ad-tech-marknaden”, säger vd och medgrundare Mikael Kreuger (NTL).

Match2one menar att det är svårt för mindre aktörer att använda sig av så kallade programmatic-lösningar eftersom nuvarande system ofta är reserverade för större bolag och kräver höga minimuminvesteringar. Målet är att erbjuda en tjänst som det är lätt att komma igång med, utan minimuminvestering.

”Komplexa plattformar kräver att du har personal som kan hantera dem. Vi vill erbjuda en enkel produkt där du skapar annonser och kampanjer själv. Programmatic är fortfarande svårt och otillgängligt för många, och det vill vi ändra på”, säger Mikael Kreuger.

Bolaget släppte en testversion av sin produkt i oktober. Nu är det skarpt läge och bolaget uppskattar omsätta cirka 500 000 kronor under december månad.

”Vi växer fort just nu”, säger Mikael Kreuger.

Antalet medarbetare ska öka under 2017, och bolaget kommer att anpassas till nya spelregler i nya marknader. Därmed förutspås högre kostnader och ett större investeringsbehov nästa år.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera