Hoppa till innehållet

”Co-working – en megatrend vars tid är kommen”

Svenska Convendum vill bli Nordens svar på amerikanska Wework. Oavsett om de lyckas visar storskaligheten i Weworks satsningar att co-working är en megatrend vars tid är kommen, skriver Di Digitals Jonas Leijonhufvud.

Di Digitals reporter Jonas Leijonhufvud.

PODD

Di Digitals reporter Jonas Leijonhufvud.

Fråga vem som helst i fastighetssvängen. Retail har det tufft. Krogarna går bra, stärkta av en högkonjunktur och sänkt restaurangmoms. Men butiker som säljer sportartiklar, hemelektronik och kläder har det svårt överallt. Köpcentrum går på knäna. Butiker slår igen. Vi shoppar på Sportamore, Zalando och Apotea istället.

Samtidigt är kontorsmarknaden glödhet.

Bolag som Summit och Epicenter överträffar varandra med erbjudanden om moderna kontor med co-workingytor och mötesmöjligheter. Har man bråttom att hitta yta kan man vända sig till Workaround, en marknadsplats som förmedlar kontorsplatser på samma sätt som Airbnb tillhandahåller bostäder.

Co-working är en idé vars tid är kommen.

Nykomlingen i sammanhanget är Convendum, ett kontorshotell med en massa creddiga grundare som Aviciis förre manager Ash Pournouris, Universal Musics vd Per Sundin och Live Nations ordförande Staffan Holm. Bolaget tog in 10 miljoner kronor i externt kapital i fjol och flaggar nu för en börsnotering under 2017.

Läs mer: Spotifys hyresvärd ska till börsen

Kommer de att lyckas? Det tror i alla fall några av världens mest erfarna riskkapitalbolag, som satsat miljarder på trenden.

Convendum säger att man vill bli ett Wework för Norden. Den amerikanska startupjätten har redan plockat in 33 miljarder kronor från ansedda riskkapitalbolag som Benchmark Capital och japanska Softbank. Det är mer än vad Airbnb lockat till sig.

Wework värderades nyligen till 17 miljarder dollar och redan har europeiska filialer i Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Nederländerna. Om Convendum ska nå sitt mål gäller det således att lägga på ett kol.

Läs mer: Här är de hetaste trenderna i Sveriges delningsekonomi

Att det lyckas känns självklart för de flesta som befunnit sig på ett av dessa kontor. Som entreprenörer vill man ju hyra en stol och ett skrivbord och skala upp sin verksamhet efter hand. Man behöver inte en massa förvaring, kontorsmaterial eller egna rum. Det räcker med en reception för hela bygget, några mötesrum, bra wifi samt en representativ lobby.

Hos Convendum betalar man cirka 5 000 kronor per månad för en kontorsplats. (På sikt ska man kunna jobba på vilket som helst av bolagets kontorsytor i Stockholm, Göteborg och Malmö.) Sedan kostar kringtjänster som frukost och bokning av mötesrum extra.

Erbjudandet är perfekt för växande bolag – och ytan används mer effektivt än på konventionella kontor.

Står vi inför en revolution på kontorsmarknaden? Allt talar för att svaret är ja. Frågan är nu vem som har bäst förutsättningar att lyckas.

För mer om detta, och Convendums utlovade börsintroduktion, lyssna på senaste avsnittet av Digitalpodden: 

https://embed.acast.com/digitalpodden/dablirneoenunicorn-tech-kontormotborsenochapparsomfixardeklarationen

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera