Hoppa till innehållet

Pitchexperten: Så säljer du in din startup till investerare

En misslyckad pitch kan grusa framtiden för en startup på bara några minuter. Nathan Gold coachar entreprenörer i Silicon Valley och ger här sina bästa tips för en lyckad presentation.

Nathan Gold på Coupa Café i Palo Alto, ett tillhåll för många av de entreprenörer han coachar.
Nathan Gold på Coupa Café i Palo Alto, ett tillhåll för många av de entreprenörer han coachar.Foto: Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital / Silicon Valley) Nathan Gold har alltid haft en fallenhet för att presentera produkter. Över 15 000 presentationer har han hunnit med under sin livstid. 

Men efter 20 år som anställd på olika teknikbolag bestämde sig Nathan Gold för att satsa på en karriär som så kallad pitchcoach.

”Jag vann utmärkelser för mina presentationer på konferensen Demo i Silicon Valley 2000 och 2005. När jag fick gå från jobbet 2008, för tredje gången, bestämde jag mig för att göra något eget istället”, säger Nathan Gold. 

Han hade redan fått erbjudande om att coacha andra bolag som presenterade på Demo och bestämde sig då för att skriva en bok, "Giving memorable product demos".

”Jag var ingen då, men boken gav mig trovärdighet”, säger han.

Nathan Gold jobbar idag till 70 procent med startups och till 30 procent med folk på större företag som ska göra viktiga presentationer. Han har också coachat ett par TED-talare. 

”Det kan handla om att de ska göra en viktig presentation på ett styrelsemöte eller ha ett möte med investerare”, säger Nathan Gold.

Numera är han även pitchcoach för svenska och norska bolag i Silicon Valley-programmet Tinc, som går av stapeln två gånger om året.

Nathan Gold säger att han bara behöver några minuter på sig för att hjälpa någon.

”Det handlar oftast om inledningen eller avslutningen. Det är ofta de svagaste delarna av en presentation”, säger han.

Han har dock ingen specifik metodik han går efter, som många andra coacher, och tror inte att ett sätt passar alla. Men några övergripande tips han vill ge för en lyckad pitch är följande:

Ställ frågan ”varför?” ni gör det här. Det leder ofta till en historia som fungerar bra i inledningen och gör de som lyssnar nyfikna.

”Koka ner historien till en minut och du har din inledning”, säger Nathan Gold.

Ge ett koncist svar på vad ni gör. En mening räcker och gärna med ett målande exempel.

”Det är det svåraste för folk att få rätt. Man vill gärna använda ord som ”big data analytics” till exempel, men det krävs något som berättar vad ni gör. Som till exempel: Vi bygger maskiner som omvandlar vatten till XX", säger Nathan Gold.

Det gäller att etablera förtroende för teamet tidigt i presentationen. 

”De flesta entreprenörer är inte kända och därför funkar det inte att prata om teamet i slutet. Det skapar mycket större trovärdighet att presentera teamet tidigt så att lyssnaren kan lägga ner sina röda och gula flaggor”, säger Nathan Gold.

Håll inte tillbaka entusiasmen!

”Låt oss höra passionen i din röst. Annars lämnar du över till publiken att bli entusiastiska över produkten och det händer oftast inte”, säger Nathan Gold.

Öva, öva och öva på presentationen.


Hör Nathan Gold berätta om det viktigaste du bör tänka på för lyckas med din pitch:

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera