Hoppa till innehållet

Collector Ventures investerar 10 miljoner kronor i Lånbyte

Bankutmanaren Lånbyte tar in tio miljoner kronor från Collector Ventures.

Foto: Jesper Frisk

Fintech-bolaget Lånbyte, som är på väg att byta namn till Enkla.com, har mottagit en investering på tio miljoner kronor från Collector Ventures. Det skriver Breakit. I en intervju med tekniksajten uppgav Lånbytes grundare Alexander Widegren att kapitalanskaffningen från Collector var en första del i en större runda.”Mer än så kan jag inte säga i nuläget”, sade Alexander Widegren.

Collector ska ha gjort investeringen genom sin förvaltare, riskkapitalbolaget NFT Ventures. Det sistnämnda bolaget har tidigare på egen hand investerat i Lånbyte, som avser att använda pengarna till marknadsföring. Målet är att öka kännedomen om företaget, enligt Alexander Widegren.

Läs mer: Collector storsatsar på Nordkap – vill skapa ny låneplattform 

Lånbyte ligger bakom en tjänst som möjliggör flytt av bolån digitalt och automatiserat. Enligt Alexander Widegren sparar bolaget snittkunden 21 000 kronor per år på onödiga ränteutgifter, genom att flytta dem till billigare bolån.

Lånbyte vann för övrigt pitchtävlingen vid eventet Fintech Stockholm i höstas. Juryn bestod då av investeraren Staffan Persson och just Collectors grundare, Lena Apler.

Läs mer: Fintech-bolag tar in kapital från Lena Aplers Collector

Finwire/Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera