Hoppa till innehållet

Compodium i nytt avtal – ska omsätta 100 Mkr inom 2-3 år

Videokonferensbolaget Compodium tecknar avtal med den kanadensiska börsjätten Mitel. Vd Bengt Grahn beskriver avtalet som ett genombrott för Compodium internationellt och spår tiofaldigad omsättning inom bara några år.

Bengt Grahn, vd och grundare på Compodium, och Claes Kolare, Sverige-vd på Mitel.
Bengt Grahn, vd och grundare på Compodium, och Claes Kolare, Sverige-vd på Mitel.

Luleå-baserade Compodium startades för 20 år sedan av Bengt Grahn, en serieentreprenör med en lång bakgrund inom ljud och video. Sedan dess har bolaget vuxit stegvis och nischat in sig på att erbjuda tillförlitliga videokonferenser inom sjukvården, försvaret, stora företag och organisationer.

I november kunde Di Digital rapportera att bolaget tagit in 15 miljoner kronor från Norrlandsfonden (NTL), affärsängelnätverket Centrecourt och Cygates förre vd Bengt Lundgren. Målet var då snabb expansion både internationellt och inom den svenska vården.

Läs mer: Compodium plockar in 15 Mkr – ska växa i vården

Rent konkret spådde Compodium (NTL) att omsättningen skulle tiofaldigas på fem år, från knappt 10 miljoner kronor 2015 till 100 miljoner kronor 2020. Nu står det klart att Compodium tagit ett viktigt steg i den riktningen genom att under måndagen teckna ett avtal med den kanadensiska börsjätten Mitel, ett världsledande företag inom affärskommunikation i realtid.

Syftet med avtalet är att erbjuda säkra, så kallade ”digitala vårdrum” till svenska och internationella vårdgivare. I grunden handlar det om att kombinera högkvalitativa videokonferenser med patientsekretess.

”Till att börja med gäller avtalet Sverige. Men vi det finns en gemensam ambition att lyfta detta globalt. Det innebär även att vi kommer överträffa vår ambition om att tiofaldiga vår omsättning innan 2020”, säger Bengt Grahn, grundare och vd på Compodium.

Kanadensiska Mitel har ett börsvärde på 7,5 miljarder kronor på Nasdaqbörsen. Bolaget beskrivs som en global marknadsledare inom affärssystem och mobil kommunikation och har mer än 60 miljoner företagsanvändare i mer än 100 länder.

Läs mer: Halv miljard till digital vård 2016

”Efter att ha övat i 20 år kommer vi nu ut på en global marknad. Genom Mitels återförsäljare och partnernärverk kommer vi nu ut på en global marknad”, säger Bengt Grahn.

Att möta en doktor eller distriktsköterska på distans blir allt vanligare, både i Sverige och världen. Compodium erbjuder högkvalitativ video och även garanterar säkerhet och sekretess.

”Det handlar bland annat om säker inloggning, journalföring och patientsekretess”, säger Bengt Grahn.

Tillsammans med Mitels högkvalitativa videolösningar ska Compodium nu erbjuda marknadens säkraste kryptering, inklusive personligt BankID. Partnerskapet gör det möjligt att integrera Compodiums digitala möteslösningar med Mitels kommunikationsplattformar och applikationer.

I Sverige är Mitel den ledande leverantören av kommunikationslösningar för myndigheter, landsting, kommuner och företag, med en marknadsandel på mer än 50 procent, enligt Compodiums pressmeddelande.

Compodium har redan idag 400 så kallade ”digitala vårdrum” i drift i Sverige. Bolaget har även ramavtal med alla Sveriges landsting och driftsansvaret för videoinfrastrukturen på Sjunet, ett kvalitetssäkrat kommunikationsnät med garanterad tillgänglighet, särskilt framtaget och anpassat för vård och omsorg. 


NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera