Annons
Jan Bergstrand, vd och grundare på Cool Company.

Cool Company tar in 25 miljoner – ska giga i Finland

Qlik tar täten inom smarta kartor SPONSRAT AV Qlik

Di Digitals reportrar Jonas Leijonhufvud och Sven Carlsson.

28 miljardärer, H&M:s nya startup & Avito-topp till Northzone

Animas klocka visades upp i Malmö i början av året inför lanseringen. Foto: Fredrik Norrlid

Anima tar in 95 miljoner för sin smarta klocka – lanserar i USA

Hashtaggen fyller 10 år, men själva symbolen '#' är givetvis äldre. Foto: Brian Solis/Flickr

Hashtaggen fyller 10 år

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Cool Company tar in 25 miljoner – ska giga i Finland

Jan Bergstrand, vd och grundare på Cool Company.
Jan Bergstrand, vd och grundare på Cool Company.
Det snabbväxande ”gig-ekonomi”-bolaget Cool Company tar in 25 Mkr från Verdane Capital. Pengarna ska användas till internationell expansion, med början i Finland. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Branschen för så kallade egenanställningar växer fort, pådriven av den så kallade ”gig-ekonomin”. I grunden handlar det om att allt fler extraknäcker eller livnär sig på småjobb, som exempelvis Uber-förare, bloggare, eller hantverkare av olika slag.

Ett av de mer tongivande bolagen inom detta område är Cool Company, som grundades av Jan Bergstrand 2010.

”Vi hjälper privatpersoner driva verksamhet utan att ha ett eget bolag. Man anställer sig själv hos oss, och fakturerar sina kunder under vårt namn. Initiativet kan komma antingen från den egenanställde eller från företaget man fakturerar”, förklarar vd:n och grundaren Jan Bergstrand.

Bara i december omsatte vi 25 miljoner kronor.

Cool Companys senaste årsredovisning är inte officiell ännu, men för Di Digital berättar vd:n att bolaget omsatte 176 miljoner kronor under verksamhetsåret som slutade den sista juni 2016. Det är 60 procent mer än under motsvarande period året innan.

”Resultatet är svagt negativt, men tillväxten är stark. Bara i december omsatte vi 25 miljoner kronor”, säger vd Jan Bergstrand.

Nu står det klart att Cool Company fyller på i kassan. Det är riskkapitalbolaget och storägaren Verdane Capital (NTL) som går in med 25 Mkr. Investeringsrundan ger bolaget en värdering på cirka 200 Mkr. Denna siffra kan dock justeras då andelen delvis är knuten till Cool Companys framtida omsättning.

Mega-trenden kring frilansarbete har även börjat visa sig i Norden

”Vi investerade i Cool Company under 2014 och sedan dess har bolaget varje år utvecklats över vår förväntan. Det är tydligt att mega-trenden kring frilansarbete nu även börjat visa sig i Norden”, säger Daniel Ahlstrand på Verdane.

Läs mer: Verdane investerar 3 miljarder i startupbolag

Investeringen innebär att Verdane ökar sin ägarandel till cirka 70 procent av Cool Company. Resterande 30 procent ägs av grundaren Jan Bergstrand. Han uppger att pengarna ska användas till internationell expansion.

Vi drivs av alla nya internetbolag inom den så kallade gig-ekonomin

”Vi finns redan i Norge och ska lansera i Finland i mars. Det närmaste året ska vi in i ytterligare två europeiska marknader”, säger vd Jan Bergstrand.

Bland Cool Companys privatkunder är det vanligt med yrkesområden som it- konsulter, säljare och hantverkare. Bland företagskunderna kan nämnas Ework, samt så kallade staffingbolag som Allegis Group. Man hjälper även TV4:s Youtube-nätverk ENT, med många frilansande så kallade ”influencers” i nätverket.

”Vi drivs av alla nya internetbolag inom den så kallade gig-ekonomin, som ENT Networks eller Uber. Vi ser till att allt går rätt till, det vill säga att lagar och regler följs, skatter betalas och att man är rätt försäkrad”, säger vd Jan Bergstrand.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen i den nordiska techsektorn.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post