Hoppa till innehållet

Cool Company tar in 25 miljoner – ska giga i Finland

Det snabbväxande ”gig-ekonomi”-bolaget Cool Company tar in 25 Mkr från Verdane Capital. Pengarna ska användas till internationell expansion, med början i Finland. 

Jan Bergstrand, vd och grundare på Cool Company.
Jan Bergstrand, vd och grundare på Cool Company.

Branschen för så kallade egenanställningar växer fort, pådriven av den så kallade ”gig-ekonomin”. I grunden handlar det om att allt fler extraknäcker eller livnär sig på småjobb, som exempelvis Uber-förare, bloggare, eller hantverkare av olika slag.

Ett av de mer tongivande bolagen inom detta område är Cool Company, som grundades av Jan Bergstrand 2010.

”Vi hjälper privatpersoner driva verksamhet utan att ha ett eget bolag. Man anställer sig själv hos oss, och fakturerar sina kunder under vårt namn. Initiativet kan komma antingen från den egenanställde eller från företaget man fakturerar”, förklarar vd:n och grundaren Jan Bergstrand.

Bara i december omsatte vi 25 miljoner kronor.

Cool Companys senaste årsredovisning är inte officiell ännu, men för Di Digital berättar vd:n att bolaget omsatte 176 miljoner kronor under verksamhetsåret som slutade den sista juni 2016. Det är 60 procent mer än under motsvarande period året innan.

”Resultatet är svagt negativt, men tillväxten är stark. Bara i december omsatte vi 25 miljoner kronor”, säger vd Jan Bergstrand.

Nu står det klart att Cool Company fyller på i kassan. Det är riskkapitalbolaget och storägaren Verdane Capital (NTL) som går in med 25 Mkr. Investeringsrundan ger bolaget en värdering på cirka 200 Mkr. Denna siffra kan dock justeras då andelen delvis är knuten till Cool Companys framtida omsättning.

Mega-trenden kring frilansarbete har även börjat visa sig i Norden

”Vi investerade i Cool Company under 2014 och sedan dess har bolaget varje år utvecklats över vår förväntan. Det är tydligt att mega-trenden kring frilansarbete nu även börjat visa sig i Norden”, säger Daniel Ahlstrand på Verdane.

Läs mer: Verdane investerar 3 miljarder i startupbolag

Investeringen innebär att Verdane ökar sin ägarandel till cirka 70 procent av Cool Company. Resterande 30 procent ägs av grundaren Jan Bergstrand. Han uppger att pengarna ska användas till internationell expansion.

Vi drivs av alla nya internetbolag inom den så kallade gig-ekonomin

”Vi finns redan i Norge och ska lansera i Finland i mars. Det närmaste året ska vi in i ytterligare två europeiska marknader”, säger vd Jan Bergstrand.

Bland Cool Companys privatkunder är det vanligt med yrkesområden som it- konsulter, säljare och hantverkare. Bland företagskunderna kan nämnas Ework, samt så kallade staffingbolag som Allegis Group. Man hjälper även TV4:s Youtube-nätverk ENT, med många frilansande så kallade ”influencers” i nätverket.

”Vi drivs av alla nya internetbolag inom den så kallade gig-ekonomin, som ENT Networks eller Uber. Vi ser till att allt går rätt till, det vill säga att lagar och regler följs, skatter betalas och att man är rätt försäkrad”, säger vd Jan Bergstrand.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen i den nordiska techsektorn.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera