Hoppa till innehållet

Coop lanserar smart matkasse med Gastrofy

Konkurrensen bland matkassarna hårdnar. Nu ger sig även Coop in i striden. Men en teknisk lösning från startupbolaget Gastrofy lanserar matvarujätten nu en smart matkasse baserad på flexibilitet.

Coop satsar på ny flexibel matkasse till sommaren.
Coop satsar på ny flexibel matkasse till sommaren.Foto: Coop

I Sverige har livsmedel på nätet blivit en miljardindustri och den fortsätter att växa med 1,6 miljarder kronor i år, enligt en prognos från Svensk Handel. Sedan starten har ökningen drivits främst av startupbolag som Linas Matkasse och Mathem, men även de större livsmedelskedjorna har på senare tid börjat visa framfötterna.

Senast ut är Coop, som nu lanserar en smart matkasse där kundens valda recept kan kombineras och ändras för att skapa en mer individuell beställning.

”Vi har länge hållit på med mat på nätet men vi har inte haft en haussad expansionsstrategi utan vi har varit måna om att bygga det här strukturellt. Vi har fortfarande matkassarna kvar men vi tror att kunden vill ha en flexibilitet när det gäller portioner och dieter”, säger Fredrik Johanson, ansvarig för Coops satsning.

Foto: Coop
Fredrik Johanson är 
ansvarig för Coops e-handel. Foto: Coop.

Livsmedelsjättens tidigare matkassar har inte haft valmöjligheterna som kommer vara tillgängliga i Coops matkassar till sommaren, säger han. Det tack vare tekniklösningen från Gastrofy som kommer göra det möjligt.

Sedan tidigare har Coop skött matleveranser som gjorts via Gastrofys sajt. Nu kommer även samma lösning sjösättas av Coop.

”Gastrofy blir en del för kunden som går via Coop.se. Hela vår receptdatabas kan kunden gastrofiera till en flexibel matkasse. Man kommer kunna välja vilka parametrar som är viktigast, exempelvis pris, ekologisk mat eller optimering när det gäller storlek på förpackningarna”, säger Fredrik Johanson.

Foto: Gastrofy
Coop kommer använda Gastrofys teknik till sin nya matkasse-satsning. Foto: Gastrofy

Varken Coop eller Gastrofy vill kommentera storleken på affären, men att licensiera ut sin tekniska lösning till andra matvarukedjor är något som Gastrofys vd Robin Rendahl gärna skulle göra oftare.

”Vi har en teknik som de flesta aktörerna på nätet kommer vilja komma åt oavsett om de är en matvaruleverantör eller en receptsajt. Men den är svår att bygga och det krävs mycket data som byggts upp över tid. I dag har vi inga konkurrenter som gör samma sak”, säger han.

Enligt Svensk Handel förväntas mat på nätet växa med 38 procent i år och Coop säger att livsmedelskedjans e-handel växer i samma höga takt.

”Vi är en av de större aktörerna och hittills har vi vuxit i takt med marknaden. Vår bedömning är att vi kommer göra det även i år och vi räknar med att ha minst lika stor marknadsandel inom e-handeln som vi har i våra fysiska butiker”, säger Fredrik Johanson.

Läs även: ”Fram för den uppkopplade fläskkotletten”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera