I Sverige har livsmedel på nätet blivit en miljardindustri och den fortsätter att växa med 1,6 miljarder kronor i år, enligt en prognos från Svensk Handel. Sedan starten har ökningen drivits främst av startupbolag som Linas Matkasse och Mathem, men även de större livsmedelskedjorna har på senare tid börjat visa framfötterna.
Senast ut är Coop, som nu lanserar en smart matkasse där kundens valda recept kan kombineras och ändras för att skapa en mer individuell beställning.
”Vi har länge hållit på med mat på nätet men vi har inte haft en haussad expansionsstrategi utan vi har varit måna om att bygga det här strukturellt. Vi har fortfarande matkassarna kvar men vi tror att kunden vill ha en flexibilitet när det gäller portioner och dieter”, säger Fredrik Johanson, ansvarig för Coops satsning.
Fredrik Johanson är ansvarig för Coops e-handel. Foto: Coop.
Livsmedelsjättens tidigare matkassar har inte haft valmöjligheterna som kommer vara tillgängliga i Coops matkassar till sommaren, säger han. Det tack vare tekniklösningen från Gastrofy som kommer göra det möjligt.
Sedan tidigare har Coop skött matleveranser som gjorts via Gastrofys sajt. Nu kommer även samma lösning sjösättas av Coop.
”Gastrofy blir en del för kunden som går via Coop.se. Hela vår receptdatabas kan kunden gastrofiera till en flexibel matkasse. Man kommer kunna välja vilka parametrar som är viktigast, exempelvis pris, ekologisk mat eller optimering när det gäller storlek på förpackningarna”, säger Fredrik Johanson.
Coop kommer använda Gastrofys teknik till sin nya matkasse-satsning. Foto: Gastrofy
Varken Coop eller Gastrofy vill kommentera storleken på affären, men att licensiera ut sin tekniska lösning till andra matvarukedjor är något som Gastrofys vd Robin Rendahl gärna skulle göra oftare.
”Vi har en teknik som de flesta aktörerna på nätet kommer vilja komma åt oavsett om de är en matvaruleverantör eller en receptsajt. Men den är svår att bygga och det krävs mycket data som byggts upp över tid. I dag har vi inga konkurrenter som gör samma sak”, säger han.
Enligt Svensk Handel förväntas mat på nätet växa med 38 procent i år och Coop säger att livsmedelskedjans e-handel växer i samma höga takt.
”Vi är en av de större aktörerna och hittills har vi vuxit i takt med marknaden. Vår bedömning är att vi kommer göra det även i år och vi räknar med att ha minst lika stor marknadsandel inom e-handeln som vi har i våra fysiska butiker”, säger Fredrik Johanson.