Hoppa till innehållet

Coursio tar in 10 miljoner för att revolutionera skolan

Gullspång invest går in som investerare i edtech-bolaget Coursio. Tillsammans planerar de nu att göra om utbildningssystemet i grunden.

Christoffer Elings-Pers, grundare av Coursio och Erik Brandberg från Gullspång Invest som nu går in som delägare i bolaget.
Christoffer Elings-Pers, grundare av Coursio och Erik Brandberg från Gullspång Invest som nu går in som delägare i bolaget.

”Skolan har sett likadan ut i hundratals, kanske tusentals år. En person står och återberättar information för en mer eller mindre intresserad grupp vars gemensamma nämnare är att de finns på samma geografiska yta. Skolan är ett av mänsklighetens största misslyckanden. Jag tror inte ens att skolan kommer att finnas kvar i framtiden”, säger Christoffer Elings-Pers, grundare och vd för edtech-bolaget Coursio när Di Digital möter honom på bolagets kontor i Stockholm.

Coursio startade 2010 och har fram till nu inte tagit in några externa finansiärer. Något som Enligt Christoffer Elings-Pers handlar om en blandning av att man inte behövt ta in pengar och att bolagets idéer om framtidens utbildning inte är helt lättkommunicerade.

”Vi har nog träffat ett 50-tal investerare genom åren men ingen har känts riktigt rätt och ingen har riktigt förstått våra visioner, förrän vi träffade Gullspång”, säger Christoffer Elings-Pers.

Vi vet inte hur utbildning kommer att se ut i framtiden men det kommer inte se ut som i dag.

Gullspång Invest drivs av familjen Brandberg som var tidiga investerare i kamerabolaget Axis. Just utbildning är ett av deras fokusområden.

”Coursio är på rätt sida av historien. Vi vet inte hur utbildning kommer att se ut i framtiden men det kommer inte se ut som i dag”, säger Erik Brandberg från Gullspång Invest.

Läs mer: Startupbolagen som ska rädda skolan

Gullspång invest går nu in med 10 miljoner kronor i Coursio. Planen är att expandera bolagets verksamhet bland annat på den amerikanska marknaden.

Coursio fungerar som en plattform för att skapa, distribuera och hantera onlinekurser. En person som till exempel är duktig på matlagning kan bygga upp en egen digital skola med olika kurser inom matlagning på Coursio. Bolaget tar sedan en del av intäkterna som kurserna genererar.

”Det är ganska logiskt. Om du skrivit en kokbok, varför inte ta det ett steg längre och göra en utbildning av det?”, säger Erik Brandberg.

Det är alltså inte vanliga kurser med vanliga lärare som finns på Coursio. Utan man riktar sig istället till inflytelserika personer eller organisationer med specialkunskap i ett visst ämne.

”Många bloggare och ’influencers’ har en grupp följare som de riktar sig till. Genom att de adderar utbildningar till det de gör i dag skapar de en djupare interaktion och dialog med sina följare. Vi kallar det ’tribal learning’”, säger Christoffer Elings-Pers.

Han tror att det är så här framtidens lärare kommer att fungera.

Jag är förvånad över att inte fler är frustrerade och hur lite folk verkar bry sig om dagens misslyckade skola.

”Med det här sättet kan jag lära mig vad jag vill, av vem jag vill när jag vill. Jämför det med hur det funkar i dag där man söker till en kurs där man inte vet vem som undervisar och som börjar till hösten. Jag är förvånad över att inte fler är frustrerade och hur lite folk verkar bry sig om dagens misslyckade skola”, säger Christoffer Elings-Pers.

Enligt Christoffer Elings-Pers och Erik Brandberg står Coursio nu inför en ’tipping point’.

”Bolaget är speciellt eftersom de inte har tagit in kapital tidigare. Nu har man kommit till ett stadie då man behöver ta in mer folk för att landa de affärer som ligger framför sig. Det skulle vara en onödig risk att vara snål i det här läget”, säger Erik Brandberg.

Coursio är i dag relativt välkända på marknaden i Sverige men det är tydligt att de stora möjligheterna framåt finns i USA.

”Vi har kontor i San Francisco och kommer att skala upp det kontoret. Om man kollar på de som driver väldigt många följare och en stark fanskara så finns många av dem på den amerikanska marknaden”, Christoffer Elings-Pers.

Läs mer: Axis-bröderna: "Det behövs ett paradigmskifte i skolan"

Erik Brandberg ser investeringen i Coursio som början på ett långt partnerskap för att förändra utbildningsmarknaden. Genom att kurserna på Coursio blir certifierade och inlärningen testas ser de att onlinekurser inte bara kan komplettera, utan också delvis ersätta traditionell utbildning.

”Jag tror man kommer att se statusen på den här typen av kurser öka. Det kommer inte bara handla om att man har en examen från Handels eller KTH. Vi tror att certifikat från sådana här utbildningar bli värda lika mycket, eller till och med mer än traditionella utbildningar”, Christoffer Elings-Pers.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera