Hoppa till innehållet

Creades investerar i kassadödare

Sven Hagströmers Creades investerar i fintechbolaget Kaching.

Finansmannen Sven Hagströmer är styrelseordförande i Creades.
Finansmannen Sven Hagströmer är styrelseordförande i Creades.Bild: maja suslin

30 miljoner kronor. Så mycket går Sven Hagströmers investmentbolag Creades (NTL) in med i fintechbolaget Kaching (NTL). Bolaget har arbetat i det tysta med att ta fram en smart kassaapparat, som är tänkt att revolutionera handeln.

Läs mer: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Sven Hagströmer

"Vi har de senaste månaderna arbetat i stealth mode för att testa vår produkt som vi tror kommer utkonkurrera butikernas 'tjockkassor'", säger Mathias Plank, grundare och vd på Kaching.

Kaching är en avknoppning från apputvecklaren Dynamo och har tillsammans med Apple byggt upp en mobil kassalösning som ska kunna ersätta de fasta apparater som nu används i handeln. Lösningen är tänkt att vara lik den som redan finns i Apple-butiker. Plattformen gör det möjligt att koppla ihop försäljningen online med den fysiska handeln.

Bland de största delägarna i bolaget finns utöver Mathias Plank (NTL) även Mediaplanet-grundarna Richard Båge (NTL) och Rustan Panday (NTL) och Insplanet-grundaren Daniel Soussan (NTL).

Pengarna bolaget nu tar in från Creades är öronmärkta för bolagets produktlansering. Planen är att rulla ut betallösningen under det kommande året.

Foto:
Creades vd, John Hedberg, och Kachings grundare Mathias Plank

"Det kan ses som en konkurrent till Izettle, men vi satsar inte på småföretagare utan vill utmana på bred front. Vi vänder oss till stora varumärkeskedjor och liknande", säger Mathias Plank.

Läs mer: Hon blir ny operativ chef på Izettle

Intresset för produkten är redan stort, enligt Kachings vd, och bolaget hoppas kunna lansera sin produkt även utanför Sveriges gränser.

John Hedberg, vd på Creades tror på potentialen med Kachings produkt.

"Vi tycker att det är en väldigt spännande investering, i ett område som vi tror kommer genomgå ganska stora förändringar framåt. Kaching med sin plattform är väldigt väl positionerat för att bidra med den omdaningen ", säger John Hedberg.

Creades har en lång erfarenhet av att investera i teknikföretag. De har tidigare investerat i Klarna (NTL) och de erfarenheterna de fått därifrån och ifrån Avanza (NTL) kommer de kunna bidra med sina erfarenheter till Kaching.

”Vi gillar att investera i företag med potential att transformera marknader och Kaching är ett bra exempel på en sådan situation. Det starka stödet från Apple för en internationell lansering av Kaching mot Apples egna Premium Resellers är en tydlig kvalitetsstämpel”, säger John Hedberg.

"Det här är jättekul att vara del av", tillägger han

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas om bolagen, investerarna och entreprenörerna i den nordiska techsektorn.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera