Hoppa till innehållet

Creandum investerar i fransk startup som vill ta AI in i HR-världen

Creandum har den senaste tiden utökat sitt fokusområde från Norden till hela Europa. När den franska HR-tjänsten Clustree tar in närmare 70 miljoner är Creandum den ledande investeraren.

Creandums venture partner Carl Fritjofsson och Clustrees grundare och vd Bénédicte de Raphélis Soissan.
Creandums venture partner Carl Fritjofsson och Clustrees grundare och vd Bénédicte de Raphélis Soissan.Foto: Joey Abrait och Clustree.

Efter att ha rest den senaste fonden på 1,7 miljarder kronor har Creandum flyttat sitt fokus utanför Norden. Med sitt nya kontor i Berlin har riskkapitalbolaget intensifierat sitt investeringsarbete i Tyskland men även i Frankrike. Redan i mars kunde Creandums Carl Fritjofsson berätta att de tittade på ett par bolag i Frankrike, vilket Clustree var ett av dem. 

Läs även: Därför öppnar Creandum kontor i Berlin 

Det franska bolaget Clustree, som grundades 2014, erbjuder en tjänst byggd på artificiell intelligens för att avlägsna mänsklig partiskhet och stereotyper när det gäller rekrytering och karriärsutveckling. 

”Stereotyper tar kort tid att skapa men lång tid att bryta ner och det är därför Clustree finns”, säger Bénédicte de Raphélis Soissan, grundare och vd för Clustree, i ett pressmeddelande.

Läs även: Carl Fritjofsson: ”Det här är en smältpunkt för VC-världen” 

Bolaget har nu tagit in 7 miljoner euro, motsvarande 68 miljoner kronor, där svenska Creandum är den ledande investeraren. Övriga investerare är Idinvest Partners och den existerande ägaren Alven Capital.

"Rekrytering och personalutveckling är fortfarande en enorm marknad som tekniken ännu inte har utvecklat i stor utsträckning. Att behålla och utveckla talang har hög prioritet bland alla stora organisationer och med utvecklingen av artificiell intelligens ser vi nu en ny generation av tekniska lösningar som utvecklas för detta”, säger Creandums venture partner Carl Fritjofsson, baserad i San Francisco.

Clustree som har ett antal stora kunder, som Orange, Crédit Agricole och L’Oréal ska använda det nya kapitalet för att stärka sina team, ta marknadsandelar i Frankrike och göra sig redo för internationell expansion. 

Läs även: Creandum tar in 1,7 miljarder - erbjuder språngbräda till USA 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera