Hoppa till innehållet

Creandum med när finskt bolag tar in 85 miljoner

Det finska bolaget KNL Networks tar in 85 miljoner kronor från bland andra svenska Creandum. Genom att använda kortvågsradio är målet att göra internet snabbt överallt.

Daniel Blomquist på Creandum, som har investerat i finska KNL Networks.
Daniel Blomquist på Creandum, som har investerat i finska KNL Networks.Foto: Creandum

På ett liknande sätt som svenska Greta (NTL) vill det finska bolaget KNL Networks lösa dagens problem med ett långsamt internet, eller i vissa fall ett onåbart sådant, genom att bygga ut ett annat slags kommunikationsnät.

Läs även: Gretas vd: ” Vi vill förändra hur internet funkar”

KNL har ett patent på ett kommunikationssystem som förlitar sig på kortvågsradio, vilket gör det möjligt sända data över tusentals kilometer. Genom att kombinera de allra senaste i kognitiv programvaruteknik för radio med en helt återuppfunnit HF-radiosystem, kan KNL tillhandahålla IP-baserad kommunikation över traditionella radiovågor, enligt bolagets hemsida. Genom att erbjuda ett peer-to-peer-nätverk kan även alla deltagare hjälpa till bygga ut kapaciteten. 

Nu har KNL Networks (NTL) tagit in 10 miljoner dollar, motsvarande 85 miljoner kronor. Creandum leder investeringsrundan vid sidan av de tidigare ägarna Inventure och Butterfly Ventures. Creandum anser att KNL har möjligheten att förändra en hel bransch.

”Vi tror att KNL har potential att disrupta kommunikationstjänster för många sektorer, bland annat sjöfart, offshore, IoT, säkerhet i offentligheten, försvar och säkerhet”, säger investeraren Daniel Blomquist på Creandums blogg.

Enligt KNL är kostnaden för att bygga ut kommunikationsnätet en bråkdel av kostnaden för att bygga satellitteknik.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera