Hoppa till innehållet

Creandum och Northzone miljonsatsar på ”Uber för bussar”

Bussplattformen Distribusion tar in 56 miljoner kronor från investerare som svenska Northzone och Creandum. Nu siktar bolaget på att ta med fler linjer och operatörer i Europa, Asien och Sydamerika.

Distribusion hjälper bussoperatörer att nå fler återförsäljningsställen.
Distribusion hjälper bussoperatörer att nå fler återförsäljningsställen.Foto: Distribusion

Att boka en buss ska vara lika lätt som att boka ett flyg, enligt Distribusion.

Med det tyska bolagets hjälp kan resenärer i dag boka resor med fler än 60 operatörer i 25 länder. Affärsidén är att koppla samman bussoperatörerna med resebyråer och andra återförsäljningsställen.

Läs mer: Creandum tar in 1,7 miljarder – erbjuder språngbräda till USA

Nu tar det Berlin- och Bonn-baserade bolaget in 56 miljoner kronor från investerare som Northzone, Creandum och HR Ventures. Grundaren Julian Hauck beskriver de två svenska riskkapitaljättarna som ”två av Europas mest framgångsrika investerare”. 

”Distribusion revolutionerar busresandet mellan städer”, säger Northzones Tim He om bolaget. ”Jag har imponerats stort av det de har åstadkommit hittills och jag är mycket glad att gå ihop med deras ambitiösa ledning”, fortsätter han.

Läs mer: Northzone investerar i gammal mat

Efter tillskottet ska Distribusions personalstyrka i Tyskland tredubblas med syftet att få ombord ännu fler bussoperatörer i Europa, Sydostasien och Sydamerika.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera