Hoppa till innehållet

Creandum rekryterar från Berlin - vill höja blicken mot Europa

Det svenska riskkapitalbolaget Creandum utökar teamet med två nyrekryteringar från Berlin, i syfte att bredda sitt fokus mot övriga Europa. Den ene, Simon Schminke var med och grundade den tyska matkassejätten Hellofresch i USA.

Creandums två nyrekryteringar: Simon Schmincke och Bjarke Staun-Olsen.
Creandums två nyrekryteringar: Simon Schmincke och Bjarke Staun-Olsen.

Riskkapitalbolaget Creandum höjer blicken från Norden och ökar sitt fokus på övriga Europa. Bolaget rekryterar därför två nya medarbetare med en bakgrund från Tyskland.

Den ena är Simon Schminke som har en bakgrund på det tyska riskkapitalbolaget Early Bird VC. Han var även vd och medgrundare bakom den tyska matkassejätten Hellofreshs USA-satsning. Vidare var han med och grundade Foodpanda i Sydostasien och Paymill i München, enligt Creandum.

Simon Schminke flyttar nu till Stockholm tillsammans med sin familj. Hans inriktning blir främst mot fintech samt konsumenttjänster och teknik för utvecklare och programmare.

Den andra nyrekryteringen är Bjarke Staun-Olsen som fram tills nyligen drev det Berlinbaserade startupbolaget Vaniday, med Rocket Internet i ryggen. Han är också medgrundare till AI-bolaget Alipes Capital som arbetar med automatisk tolkning av finansiella nyheter. Även han flyttar till Stockholm.

Rekryteringarna innebär att Creandum nu har totalt nio professionella investeringsrådgivare: Staffan Helgesson, Fredrik Cassel, Daniel Blomquist, Sabina Wizander, Simon Schmincke, Bjarke Staun-Olsen i Stockholm, samt Johan Brenner, Joel Eriksson och Carl Fritjofsson i  Palo Alto, Kalifornien.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera