Hoppa till innehållet

Creandum säljer undersökningsjätten Cint

För åtta år sedan investerade riskkapitalbolaget Creandum 28 miljoner kronor i Cint. Nu säljer de bolaget till Nordic Capital. 

Marknadsundersökningsföretaget Cint har inte varit något av affischbolagen för Stockholms IT-under. Men tillväxten har talat för sig själv. 

Grundaren Bo Mattsson har beskrivit Cint som "en blandning mellan Tradedoubler och Salesforce". 2007 tog bolaget in 28 miljoner kronor i riskkapital från Creandum. Då omsatte bolaget, som kopplar samman marknadsundersökningsföretag med konsumentpaneler, drygt 20 Mkr. Sju år senare har den siffran tiofaldigats till 219 Mkr. 

Nu kliver Creandum av när Cint säljs till riskkapitaljätten Nordic Capital.

"Vi på Nordic Capital är imponerade av kvaliteten och effektiviteten i Cints teknik, det starka kunderbjudandet och hur snabbt kunderna börjar använda tekniken", säger Fredrik Näslund, partner på NC Advisory i ett pressmeddelande. 

Även om tillväxten varit god för Cint har resultaten varit en lite annan historia. Mellan 2009-2014 summerar bolagets resultat till minus 193 Mkr.

"Vi finansierar underskott i bolagen för att de ska kunna ta strategiskt viktiga positioner. Cint investerade i att ta en ledande position under lång tid och det är först det senaste året som vi vuxit starkt med lönsamhet", säger Fredrik Cassel, partner på Creandum. 

Han liknar tillväxtresan för Cint vid den för andra marknadsplatser. 

"Oavsett om det handlar om Blocket eller Ebay så när man når en kritisk massa så strömmar affärerna in. Där är Cint i dag", säger Fredrik Cassel. 

Vad försäljningssumman landat på är hemligt och är även svårt att spekulera kring. En omsättningsökning på i snitt 30 procent per år är något som skulle kunna motivera ett högt pris. De ihärdiga förlusterna är å andra sidan något som talar emot en miljardprislapp.

Cints huvudägare vid försäljningen var grundaren Bo Mattsson, Prime Ventures och Creandum. Bo Mattsson klev nyligen in som styrelseordförande i bolaget Tech Troopers, som Di Digital skrivit om tidigare

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera