Marknadsundersökningsföretaget Cint har inte varit något av affischbolagen för Stockholms IT-under. Men tillväxten har talat för sig själv.
Grundaren Bo Mattsson har beskrivit Cint som "en blandning mellan Tradedoubler och Salesforce". 2007 tog bolaget in 28 miljoner kronor i riskkapital från Creandum. Då omsatte bolaget, som kopplar samman marknadsundersökningsföretag med konsumentpaneler, drygt 20 Mkr. Sju år senare har den siffran tiofaldigats till 219 Mkr.
Nu kliver Creandum av när Cint säljs till riskkapitaljätten Nordic Capital.
"Vi på Nordic Capital är imponerade av kvaliteten och effektiviteten i Cints teknik, det starka kunderbjudandet och hur snabbt kunderna börjar använda tekniken", säger Fredrik Näslund, partner på NC Advisory i ett pressmeddelande.
Även om tillväxten varit god för Cint har resultaten varit en lite annan historia. Mellan 2009-2014 summerar bolagets resultat till minus 193 Mkr.
"Vi finansierar underskott i bolagen för att de ska kunna ta strategiskt viktiga positioner. Cint investerade i att ta en ledande position under lång tid och det är först det senaste året som vi vuxit starkt med lönsamhet", säger Fredrik Cassel, partner på Creandum.
Han liknar tillväxtresan för Cint vid den för andra marknadsplatser.
"Oavsett om det handlar om Blocket eller Ebay så när man når en kritisk massa så strömmar affärerna in. Där är Cint i dag", säger Fredrik Cassel.
Vad försäljningssumman landat på är hemligt och är även svårt att spekulera kring. En omsättningsökning på i snitt 30 procent per år är något som skulle kunna motivera ett högt pris. De ihärdiga förlusterna är å andra sidan något som talar emot en miljardprislapp.
Cints huvudägare vid försäljningen var grundaren Bo Mattsson, Prime Ventures och Creandum. Bo Mattsson klev nyligen in som styrelseordförande i bolaget Tech Troopers, som Di Digital skrivit om tidigare.