Hoppa till innehållet

Creandum tar in 1,7 miljarder - erbjuder språngbräda till USA

Riskkapitalbolaget Creandum tar in rekordhöga 1,7 miljarder kronor i sin senaste fond. Pengarna ska främst gå till svenska techbolag som kan bli stora på andra sidan Atlanten.

PARTNERS: Staffan Helgesson, Daniel Blomquist och Fredrik Cassel.
PARTNERS: Staffan Helgesson, Daniel Blomquist och Fredrik Cassel.Foto: Amanda Lindgren

Mycket har hänt sedan riskkapitalbolaget Creandum tog in 1,3 miljarder kronor i sin tredje fond för fyra år sedan. Bland annat har man investerat i ett 30-tal bolag, varav hälften redan i det tidigaste skedet, den så kallade såddrundan.

Man har även sålt en rad bolag. Bara det senaste året har 13th Lab sålts till Facebook, Nonstop Games till King och Cint till Nordic Capital. Alla bolagen är svenska och enligt Di:s källor var köpeskillingarna 250 Mkr, 900 Mkr och en miljard kronor respektive.

Läs mer: Creandum säljer undersökningsjätten Cint

”Cint var den bästa affären. Det är ett bolag som vi varit med och byggt till en global ledare under lång tid. Men 13th Lab gav bra utväxling då bolaget tagit in rätt lite pengar och såldes efter bara ett par år”, säger Fredrik Cassel, partner på Creandum.

Creandums kontor i Palo Alto jobbar enbart med att stötta de portföljbolag som expanderar i USA

Vidare har Creandum höjt blicken från Norden. 2013 öppnade man kontor i Palo Alto, i Kaliforniens Silicon Valley, där tre av bolagets medarbetare nu jobbar. Nyligen gjorde Stockholmskontoret även två nyrekryteringar från Berlins blomstrande techscen.

Läs mer: Creandum rekryterar från Berlin

Förutsättningarna är därmed annorlunda när man nu tar in 1,7 miljarder kronor i sin senaste och fjärde fond.

”Creandum gör inga investeringar Palo Alto. Kontoret där jobbar enbart med att stötta de portföljbolag som expanderar i USA. De nya investeringarna kommer till stor del att gälla nordiska bolag som snabbt kan bli stora i USA”, säger Staffan Helgesson, partner på Creandum.

Det bästa exemplet på det ur portföljen är Spotify, som Creandum investerade i redan sommaren 2008. Det pågår just nu en intensiv gråhandel med aktier i Spotify och Creandum uppger att de ofta får propåer om att sälja sina andelar.

”Men Creandum säljer inte. Vi ser Spotify som ett långsiktigt innehav”, säger Staffan Helgesson.

Läs mer: Creandum-toppen drar in miljoner på Bookatable-affären

Även när man tog in pengar till nya fonden var intresset stort.

”Vi sa nej till ett stort antal investerare. Det är viktigt att inte ta in för mycket pengar. Creandum vill fortsätta investera i tidiga skeden, sådd och a-rundor för att nå en tillräckligt hög avkastning”, säger Staffan Helgesson.

Målet är att investeringarna ska ge en snittavkastning i fonden på tre gånger pengarna över en livscykel på 10-12 år.

”Gör man det är man i världsklass. Men ska man klara det måste vissa bolag ge mer än tio gånger avkastningen”, säger Staffan Helgesson.

Två bolag ur den senaste fonden som Staffan Helgesson tror kan ge mer än tio gånger pengarna är den danska vinappen Vivino och databastjänsten Neo Technology med bas i Malmö och Silicon Valley.

”Vivino är världens största vinapp. Man har även knäckt koden för hur man ska sälja vin på nätet”, säger Staffan Helgesson.

Läs mer: Creandums vinapp lockar 210 Mkr från Moets vd mfl

I övrigt tror han mycket på investeringar inom finansiell teknik, överföringstekniken blockchain och nischade marknadsplatser för exempelvis containerfrakt (där man investerat i norska Xeneta). Att värderingspilarna pekar nedåt just, både på och utanför börsen, nu bekymrar honom inte.

”Det är bra när fonden investerar och mindre bra när den säljer. Men det har varit tre år med mycket exits så för oss är det marginellt positivt att värderingarna kryper ner”, säger han.

Fotnot:
Innehaven i Creandums två senaste fonder:
Creandum II (740 Mkr): Spotify, Izettle, Videoplaza, Cint, Linas Matkasse, Soundtrack Your Brand (Spotify Business),
Creandum III (1,3 miljarder kronor): Vivino, KnC, Neo Technologies, Nonstop Games, 13th Lab, Epidemic Sound, Forza Football, Wrapp, Tictail.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera