Truus trådlösa hörlurar är inte bara trådlösa när man använder dem utan även när man laddar dem. Med hjälp av magnetism laddas hörlurarna när man lägger dem på en separat platta.
Uppfinnaren till hörlurarna har gått samman med det svenska startupbolaget Sudio för att kunna producera lurarna till försäljning. I en kickstarterkampanj som drogs igång under förra veckan har lurarna redan fått in över 750 000 kronor i kapital.
”Det är på många sätt banbrytande med den trådlösa laddningen och att applicera den teknologin på en sån vardaglig produkt som trådlösa hörlurar är fascinerande för många”, säger Nils-Fredrik Mörner, uppfinnare av Truu.
Kampanjen, som först hade som mål att ta in 50 000 euro, motsvarande 460 000 kronor, har redan nått sitt mål med god marginal och Nils-Fredrik Mörner hoppas att den landar på mellan 1 och 1,5 Mkr.
Di Digital har tidigare rapporterat om andra crowdfundingkampanjer som har dragit in större summor än så. Bland annat den för de trådlösa hörlurarna Pugz som lyckades dra in 11,5 Mkr på Kickstarter i höstas.
Läs även: Pugz blev Sveriges mest framgångsrika Kickstarter någonsin
Andraplatsen innehas av bolaget Earin, som även det tillverkar trådlösa hörlurar. Bolaget samlade in 972,594 brittiska pund i juli 2014, vilket motsvarar drygt 11 Mkr omräknat enligt dåvarande växelkurs.
Truus hörlurar är fortfarande i prototypstadiet men planen är att de ska kunna levereras i oktober.
Förhoppningen är att hörlurarna inte blir den enda produkten som Sudio och Nils-Fredrik Mörner kommer att ta fram i det nya samarbetet.
”Vi kommer att fortsätta utveckla produkter inom trådlös laddning. Vi ser att det finns en viss hajp kring det här och vi tror väldigt mycket på det som en framtidsteknologi. Det kan hända att vi kör crowdfunding igen då eller tar in kapital. Men det beror också på hur bra den här produkten går”, säger Nils-Fredrik Mörner.